اخبار جدید

  • ۰
  • ۰

یک روانشانس:
کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید

روانشانس مرزداران

 

یک روانشناس گفت: در دوران بعد از ریشه‌کن شدن کرونا باید اقشار جامعه را به چند دسته کودکان، میانسالان و کهنسالان تقسیم کنیم که البته کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را خواهند دید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص اسیب‌های روحی و روانی وارده بر خانواده‌ها بعد از ابتلای یکی از اعضا به ویروس کرونا اظهار داشت: برخی خانواده‌ها قبل از ابتلا به ویروس کرونا اعتقاد و اعتنایی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها نداشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما وقتی که همین سهل‌انگاری‌ها به ضررشان تمام شده و با ابتلای یکی از اعضا به ویروس کرونا ترس خاصی در آن‌ها ایجاد می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: همین خانواده‌ها قبل از ابتلا به کرونا هیچ ترسی نداشته و به امور عادی زندگی خود از جمله رفت‌وآمدها و تعاملات می‌پردازند اما بعد از ابتلا به ویروس، یک ترس خاص و مفرطی در آن‌ها ایجاد می‌شود و نکته جالب اینکه همین خانواده‌ها بعد از درگیری با بیماری کووید 19 حتی به همدیگر نزدیک هم نمی‌شوند در حالی که همین خانواده‌ها قبل از ابتلا به کرونا چنین بیماری و دردی را انکار و تکذیب می‌کردند.

رضایی خاطرنشان کرد: به دلیل درد و رنج بیماری کرونا آسیب جسمی و روحی به این خانواده‌ها وارد می‌شود در حالی که اگر انکار و تکذیب بیماری قبل از ابتلا وجود نداشته باشد، جامعه تا این اندازه با این ویروس و بیماری درگیر نمی‌شود.



*‌ ناگهانی بودن فوت بر اثر کرونا آسیب روانی شدیدی به خانواده‌ها وارد می‌کند

این روانشانس با تاکید بر اینکه ضمن احتیاط و مراقبت باید پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل باور و رعایت شود، گفت: در این صورت، افراد کمتری دچار بیماری شده و پس از ابتلا نیز ترس شدیدی ایجاد نمی‌شود.

وی اظهار داشت: این خانواده‌ها وقتی یکی از اعضا را از دست می‌دهند، ضربه روحی و روانی بر آن‌ها وارد می‌شود که ناباورانه است زیرا فکر نمی‌کردند که چنین اتفاقی رخ بدهد و در نتیجه، صدمه روحی می‌بینند که برگشت آن بسیار مشکل و سخت است.

رضایی با بیان اینکه تاثیر روحی ابتلا و فوت بر اثر کرونا برای خانواده‌ها به صورت ناگهانی و مانند از دست دادن اعضای خانواده در تصادف رانندگی است، خاطرنشان کرد: وقتی فردی به بیماری سختی مانند سرطان مبتلا می‌شود، یک دوره‌ای دارد و خانواده به آرامی متوجه این موضوع می‌شوند و می‌دانند که بعد از مدتی فوت خواهد کرد اما کرونا اینطور نبوده و به صورت ناگهانی رخ می‌دهد حتی خانواده‌ای بوده که سه نفر از اعضای آن در طول یک هفته، فوت کرده‌اند و جدای از درد جسمانی، آسیب روحی و روانی از دست دادن پدر و مادر خانواده، بسیار آزاردهنده بوده است.



*‌ افزایش مراجعه به روانشناسان در 2 گروه از جامعه

این روانشناس با اشاره به افزایش مراجعات مردم به مراکز و کلینیک‌های روانشناسی در طول یک سال گذشته گفت: این افراد به 2 گروه تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه گروه اول به دلیل وسواس فکری و ذهنی ایجاد شده، مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: برخی افراد دچار وسواس شدید فکری و ذهنی شده‌اند که به همین دلیل، شست‌وشوی چندین‌باره دست‌ها آن‌ها را اقناع نمی‌کند، نسبت به محیط اطراف خود حساس شده و نمی‌توانند به بیرون بروند و همچنین مواد ضذعفونی‌کننده بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل وسواس فکری و عملی که دارند، مشاوره می‌گیرند تا وسواس خود را کنترل و کاهش دهند.

وی با بیان اینکه گروه دوم مراجعان، افرادی هستند که دچار آسیب روحی ناشی از فقدان متوفی شده‌اند، افزود: این افراد نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند و قبول کنند که عزیزشان را از دست داده‌اند.

رضایی ادامه داد: در گذشته در صورت فقدان یکی از اعضای خانواده، مراسم‌های مختلفی برگزار شده و اقوام و آشنایان با حضور در این مراسم و در کنار خانواده‌ها بازماندگان را تسلی خاطر می‌دادند اما بعد از شیوع کرونا این اتفاق نمی‌افتد و کسی در کنارشان نیست و شرایط آن‌ها بسیار سخت است و همین شرایط سخت اگر کنترل نشود ممکن است فرد، دست به هر اقدامی زده و به خودش آسیب وارد کند که به همین دلیل به مشاوره پناه می‌آورد.



*‌ کودکان و دانش‌آموزان، بیشترین آسیب روحی و روانی را از کرونا خواهند دید

این روانشناس در خصوص دوران پسا کرونا گفت: در دوران بعد از ریشه‌کن شدن کرونا باید اقشار جامعه را به چند دسته کودکان، میانسالان و کهنسالان تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیشترین تاثیر و آسیب در این حوزه بر کودکان و دانش‌آموزان وارد می‌شود، اظهار داشت: این قشر در سن رشد بوده و باید با همسالان خود، همراه باشند که در دوران کرونا غیرممکن بوده و شدیدترین آسیب‌ها به این حوزه وارد شده است و جدا از آسیب‌های جسمی که چشم، گردن و ستون فقرات درگیر آن هستند، آسیب‌های روحی و روانی را هم کرونا به این قشر وارد کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: کودکان و دانش‌آموزان در سن مدرسه و بازی قرار داشته و جزئیات و مراحلی که برای رشد بود و باید اتفاق می‌افتاد، نیفتاده است.

وی افزود: عواقبی مانند گوشه‌گیری و انزوا و پرخاشگری بعد از کرونا به شدت افزایش خواهد یافت زیرا بیشتر یادگیری‌های دانش‌آموز از همسالان خود و از طریق بازی کردن در کنار آن‌ها اتفاق می‌افتد اما وقتی این نباشد طبیعی است که روابط اجتماعی و سازش در جامعه کاهش خواهد یافت و کم‌کاری اتفاق خواهد افتاد و از این لحاظ واقعا آسیب خواهند دید چرا که طبق نظریه‌های روانشانسی 2 مرحله حساس در سن مدرسه است که همکاری و روابط اجتماعی را یاد می‌گیرند که متاسفانه این اتفاق در دوران کرونا نمی‌افتد.

رضایی، آسیب دوم حوزه کودکان و دانش‌آموزان را از لحاظ سواد دانسته و گفت: دانش‌آموزان اکنون از لحاظ سوادی، خیلی آسیب می‌بینند چرا که دانش‌آموز در زمان آموزش حضوری در مدرسه بود و از نزدیک هم با دروس تئوری آشنا می‌شد و هم کارهای عملی را یاد می‌گرفت اما متاسفانه اکنون مشخص نیست محتوایی که تهیه شده آیا واقعاً حق مطلب را ادا کرده یا خیر!

این روانشناس تصریح کرد: آسیب بعدی که به دانش‌اموزان و کودکان وارد شده این است که تا سال گذشته گفته می‌شد از گوشی فاصله بگیرید اما امسال گوشی هوشمند به بهانه استفاده از شبکه «شاد» در اختیار دانش‌اموز قرار گرفته و وی می‌تواند به هر چیزی دسترسی داشته باشد و این آسیب است که دانش‌آموز و کودک در سنین پایین با فضای مجازی آشنا شود که از عواقب ان می‌توان به بلوغ زودرس و جدایی عاطفی از اولیا و خانواده اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در بزرگسالان نیز آسیب ناشی از فقدان عزیزان و عدم برقراری صله رحم را داریم زیرا خانواده‌ها یک سال است که از ترس ویروس کرونا نه رفت و آمد و نه مسافرتی داشته‌اند.

رضایی با بیان اینکه برخی افراد حتی از ترس کرونا با افراد نزدیک خود نیز ارتباطی نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگانی داشتیم که حتی به منزل پدر و مادر خود نیز نرفته و در صورت رفتن نیز از دور و همان درب ورودی، چند دقیقه‌ای ایستاده و برگشته‌اند.

وی افزود: با این روند، کم‌کم حس عاطفه و دوست داشتن یکدیگر از بین می‌رود که به شدت آسیب‌زا است.

این روانشناس با بیان اینکه در حوزه کهنسالان نیز ترس بر آن‌ها غلبه کرده است، گفت: مراجعه‌ای بوده که فرد کاملاً سالم بود اما به قدری وسواس فکری و ذهنی به وی فشار آورده بود که از شدت فشار به بیماری خاصی هم دچار شد.

وی افزود: وسواس شدیدی که جنین افراد کهنسالی دچار می‌شوند هم خود فرد و هم خانواده‌اش را تحت فشار و آزار قرار می‌دهد.

لمینت دندان 1401

 

 

  • ۰۰/۱۲/۱۵
  • online tabliq

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی