اخبار جدید

۴۲ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با دورنمای بازار فرش از دستاوردهای برگزاری دوره آموزشی در جهاد دانشگاهی گیلان 

ایسنا/گیلان یک پیشران بافت فرش دست باف در گیلان گفت: در دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی دورنمای بازار فرش به فرش بافان معرفی شد و با مشکلات فضای کسب و کار و بازارهای رقابتی فرش نیز آشنا شدند.

 

فاطمه میرجعفری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بافت فرش می‌تواند درآمد بسیار خوبی را نصیب فرش بافان ما کند، گفت: برخی از دختران و زنان گیلانی علاقه زیادی برای ورود به عرصه بافت فرش دارند و آموزشگاه های فنی و حرفه ای از ۱۴ سال سن تا بالای  ۵۰ سال هنر جوی متقاضی برای یادگیری بافت فرش دست باف دارند.

 

وی افزود: بافندگان فرش گیلانی فرش های بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند و حمایت از این قشر می‌تواند آنان را تشویق کند که فرش بیشتری ببافند.

 

میرجعفری، گرانی مواد اولیه بافت فرش را یکی از مشکلات فرش بافان عنوان کرد و ادامه داد: در سال های اخیر هزینه تمام شده فرش برای فرش بافان چهار برابر شده است و باید تدابیر لازم برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

 

وی با بیان اینکه بافندگان فرش دست باف گیلان هم فرش بزرگ پارچه و هم فرش کوچک پارچه می‌بافند گفت: بافت تابلو فرش نیز در بین بافندگان رایج است.

 

میرجعفری در خصوص اشباع بودن فرش دست باف تصریح کرد: بازار تابلو فرش دست باف اصلا اشباع نیست، بلکه فقط تابلو فرش‌های بی‌کیفیت هستند که خریدار ندارند و برخی از تابلو فرش‌ها به دلیل تکراری بودن در بازار بر دست فروشندگان مانده است.  

 

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی گیلان در رشت به عنوان پیشران ما را دعوت کرد و با برگزاری دوره کسب و کار اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار ما گذاشت.

 

این پیشران بافت فرش دست باف در گیلان گفت: در این دوره آموزشی در حوزه مدیریتی همچنان پیگیر دوره‌های بیشتر کسب و کار هستم زیرا کمک موثری به ما کرده است.

مقالات دیگر: قالیشویی لواسان

گل فروشی اندرزگو

میرجعفری ادامه داد: در دوره‌هایی که جهاد دانشگاهی برگزار کرد، دورنمای بازار فرش را به ما معرفی کرد و با مشکلات مشکلات فضای کسب و کار، بازارهای رقابتی فرش، افراد رقابتی بیشتر آشنا شدیم و در شناخت حوزه کاری مان دانش خوبی کسب کردیم.

 

وی گفت: ضروری است بافندگان فرش دست باف با چگونگی رفتار با مدیران و حقوق خود آشنا شوند و بر اساس حطیه‌های علمی رشد کنند و جهاد دانشگاهی در این خصوص گام‌های اساسی برداشته است.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

استفاده مکرر و بی‌وقفه از هدفون برای گوش‌دادن به موسیقی توسط نوجوانان و جوانان می‌تواند با افزایش سن موجب کاهش قدرت شنوایی انها شود.

به گزارش جام جم آنلاین، شاید برای بسیاری از ما گوش دادن به موسیقی یا صوت، با هدفون آنهم با صدای بلند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، این کار برای گوش‌ها و قدرت شنوایی نمی‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر، سطح بالای سر و صدا می تواند در کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.

در این زمینه، کودکان، نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌های زیادی از موسیقی روزانه خود را با تن صدای بیش از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (۷۰ دسی‌بل) گوش دهند.

مقالات مشابه:آموزشگاه تئوری غرب تهران

منبع معتبر در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی شنیده شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی ، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.

دکتر دانیل فینک، رییس مرکز شنوایی‌سنجی در این باره گفت: من فکر می‌کنم در یک سطح گسترده تر، جامعه پزشکی و شنوایی شناسی و همچنین عموم مردم درک نمی‌کنند که کاهش محسوس قدرت شنوایی بخشی از یک روند طبیعی پیری نیست، بلکه تا حد زیادی نشان‌دهنده کاهش سطح شنوایی ناشی از سروصداهای بلند و مکرر است. برای درک بهتر این سوء‌تفاهم می‌توان از این مثال استفاده کرد که تصور می‌شود چین و چروک‌های عمیق پوست بخشی از روند طبیعی پیری است در حالی که این چروک‌ها تا حد زیادی نمایانگر آسیب‌هایی است که خورشید یا اشعه ماورا بنفش وارد کرده است.

این متخصص معتقد است: به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ناشی از گوش دادن به موسیقی یا صوت با هدفون، می‌توانیم در سن پیری به خوبی بشنویم؛ چیزی که معمولاً در جوامع صنعتی اتفاق نمیفتد.

پیامدهای کاهش شنوایی برای سلامتی

در بررسی‌های دکتر فینک، نکته قابل توجه این است که افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های ام‌پی‌تری پلیر یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می شوند) متصل به هدفون یا هندزفری استفاده می‌کنند - و می توانند بدون مزاحمت دیگران فایل‌های صوتی را بشنوند - به شنوایی خود آسیب وارد می‌کنند.

فینک می‌گوید: به ویژه برای جوانان ... استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و دائمی به ویژه در اوقات فراغت است. چنین جوانانی هنگامی که به اواسط زندگی خود می رسند -احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.

کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی، با کاهش شناختی نیز ارتباط دارد. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادی که کم‌شنوا هستند در مقایسه با افرادی که دچار کم‌شنوایی نیستند، به روش‌های زیر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با کم‌شنوایی خفیف تقریباً دو برابر سایرین خطر ابتلا به زوال عقل دارند، کسانی که سطح متوسطی از شنوایی خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادی که مقدار زیادی از قدرت شنوایی خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزایمر هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، همواره پیشگیری حتی در مقادیر اندک از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اکنون شروع به بهبود عادت‌های سلامتی و شنیداری خود کنید یک سرمایه گذاری در طولانی مدت برای خود کرده‌اید؛ نه تنها با جلوگیری از کاهش شنوایی، بلکه خطر زوال عقل با افزایش سن نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

مشهد- ایرنا- رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی استان در دوران سخت کرونا نیازمند حمایت و مدیریت بحران در این بخش هستند.

 

مجتبی خان قیطاقی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا شرایط بسیار سخت به فعالان موسیقی این استان تحمیل کرده بطوریکه همه آنان خانه نشین شده و درآمدی ندارند.

 

وی ادامه داد: هرچند برخی کمکهایی از صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان موسیقی انجام شده اما این کمکها کفایت نکرده و نتوانسته خسارت زیاد ناشی از توقف فعالیتهای آنان در دوران کرونا را جبران کند.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: ورود فعالان موسیقی به فضای مجازی نیز کمکی به اقتصاد این بخش نکرده و حمایتی از فعالیتهای موسیقی در فضای مجازی هم انجام نشده است چرا که ساخت برنامه در این فضا و ارایه خدمات استودیویی بسیار گران است و فعالان موسیقی بضاعت مالی برای ساخت چنین برنامه هایی را ندارند.

 

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار نفر فعال موسیقی سنتی، مقامی و پاپ در استان وجود دارند که کسب و کارشان به دلیل شیوع کرونا مختل شده و نیازمند حمایت هستند.

 

خان قیطاقی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ آموزشگاه فعال موسیقی در خراسان رضوی ادامه داد: صاحبان آموزشگاه ها نیز در این دوران ناگزیر به پرداخت اجاره و هزینه های جانبی بسیار بودند و برای اینکه چراغ آموزشگاه را روشن نگه دارند، از جیب خود هزینه کرده اند.

 

وی گفت: تقویت اقتصاد موسیقی، مستلزم تشکیل یک کارگروه حرفه ای و مدیریت بحران فرهنگی و هنری است چرا که آسیب فعالان موسیقی در این دوران متوجه خانواده آنان و میراث موسیقی خطه خراسان می شود، اینکه از محل کارت هنرمندی خود سالی یکی دوبار کمک نقدی دریافت کنند، کافی نیست بلکه باید حمایت همه جانبه برای تقویت اقتصاد موسیقی انجام گیرد.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی افزود: شرایط فعالان موسیقی این استان به هیچ وجه خوب نیست و حداقل انتظار آنان از مسوولان فرهنگی، اتخاذ سیاستهایی برای رونق کسب و کار آنها است.

ساخت تار غرب تهران

 

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

پیروز ارجمند: کرونا در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد. دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ با شروع بیماری کرونا چشم‌اندازهای جدیدی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد در همین راستا پژوهشکده هنر نشست‌هایی مجازی با محور «موسیقی و کرونا» برگزار می‌کند که نشست دوم با عنوان «تولید، توزیع و فروش آثار موسیقایی ایران در پاندمی کرونا» امروز برگزار شد.

مقالات مشابه:آموزشگاه کیبورد غرب تهران

کارشناسان این نشست پیروز ارجمند، آهنگساز و مشاور عالی اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران و محمد سریر، موسیقیدان، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران بودند.

کرونا؛ مهمترین تحول بعد از موسیقی الکترونیک

در ابتدای این نشست، پیروز ارجمند در پاسخ به سوال تحولاتی که کرونا در عرصه موسیقی  ایجاد کرد؛ گفت: همه ما در یک بحران هستیم. همینطور هنرمندان و صنعت موسیقی در یک بحران جدی قرار دارند. همه افراد فعال این حوزه ضربه‌های شدیدی از این اتفاق خوردند. ۳۰ درصد از هنرمندان ناچار به تغییر شغل برای کسب درآمد و گذر روزگار شدند. موسیقی مانند تئاتر به دولت‌ها وابسته نیست و به صورت مستقل کار می‌کند از همین رو در این شرایط اصلاً وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که تولید آثار موسیقی انجام می‌دادند تقریبا با ورشکستگی روبرو شدند. در بخش فروش نیز با یک بازار شکست خورده مواجه هستیم. آموزشگاه‌های موسیقی با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند که از ضربه‌ آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

ارجمند در رابطه با فضای آنلاین گفت: در ابتدای کرونا نقص‌های فراوانی در حوزه تدریس آنلاین در دانشگا‌ه‌ها داشتیم اما در ترم‌های بعدی این شرایط بهبود پیدا کرد و شرایط فراهم شد تا از راه‌های مختلف آموزش مجازی انجام شود. در بخش تولید محتوا هنوز ضعف‌ داریم و نتوانستیم به صورت حرفه‌ای کار تولید کنیم. کنسرت‌های آنلاین یک پروژه شکست‌خورده‌ای شد و علیرغم تلاش‌هایی که انجام گرفت نتوانست جایگاه خودش را در بین مردم باز کند.

وی ادامه داد: ما در موسیقی چند انقلاب بزرگ داشتیم. مانند انقلاب موسیقی الکترونیک است که خود چند شاخه می‌شود. بعد از همه انقلابات پیشین، دوران بیماری کرونا را می‌توان یکی از انقلاب‌های بزرگ بعد از موسیقی الکترونیک نام برد. این رویداد در همه‌ی بخش‌های مختلف هنر از جمله موسیقی تحول جدید و عظیمی ایجاد کرد که آثار و نتایج آن را باید در سال‌های آتی بررسی کرد.

ارجمند با اشاره به علی قمصری به عنوان یک هنرمند تحول‌گرا گفت: قمصری وقتی دید که با توجه با این شرایط امکان برگزاری کنسرت نیست با حضور در اماکن تاریخی و فرهنگی در شهرهای مختلف ایران، فعالیت جدیدی را سر گرفت که قابل توجه است.

کرونا انقلاب بزرگی در همه عرصه‌ها ایجاد کرد

وی ادامه داد: موسیقی در هیچ دوره‌ای محدود به مرزها نبوده و در همه جا، هر نوع موسیقی حضور داشته است. این وضعیت شرایطی را فراهم کرد تا این اتفاق بیش از پیش رخ دهد و تعاملات هنرمندان جهان با یک دیگر بیشتر شود. در این دوران انتظارها از دولت و ارگان‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی بود تا امکانات و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند. همچنین شرایط بیمه هنرمندان باید با وضعیت مطلوب‌تری رسیدگی شود. این حقوق بازنشستگی جوابگوی نیاز هنرمندان نیست و بسیار اندک است. 

ارجمند با بیان این نکته که شاید موسیقی محلی ما کمترین خسارت را از شرایط دید، گفت:  موزیسین‌های محلی ما سال‌هاست می‌دانند که نباید از موسیقی درآمد خود را داشته باشند. چون این درآمد گاهی وجود دارد و گاهی نیست. به همین دلیل در کنار موسیقی مشغول به کارهای دیگری هستند و از این رو کمتر خسارت دیدند.

نهایت استفاده از فرصت موجود

در ادامه سریر نیز به بیان مواردی پرداخت و گفت: در شرایط کنونی رابطه هنرمندان و مخاطبان با یکدیگر قطع شده است. باید دنبال راه‌های جایگزین بود تا این ارتباط به صورت‌ها جدید متصل شود. باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود تا از طریق ارتباطات آنلاین دچار اختلال و قطعی نشود تا یک ارتباط بدون اشکال ممکن شود.با ذکر این نکته که اقدامات فردی در این شرایط زیاد کارساز نیست.

وی افزود: دولت‌ها باید شرایط و امکاناتی را در اختیار افراد قرار بدهند تا بتوان از این شرایط عبور کرد. موسیقی امری است که نیازمند آرامش خاطر است و ذهن درگیرهای زیادی اگر داشته باشد امکان بروز و خلق اثر فراهم نیست. کرونا فرصت مناسبی برای مطالعه و شنیدن آثار موسیقی ایجاد کرد؛ باید بتوان از این زمان استفاده مناسب کرد تا برای بعد از این دوران بتوان کارهای جدید ارائه کرد. توصیه می‌کنم در این شرایط از وقت و فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را کرده و به آن چیزهایی که در گذشته نیازمند زمان و وقت بیشتری بود بپردازیم.

لازم به ذکر است که این نشست به دلیل افت شدید کیفیت اینترنت، پی در پی قطع و وصل می‌شد و سیر نشست با اختلال فراوان همراه بود.

منبع:خبرگزاری بین المللی قرآن

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

ایلام _ ایرنا _ دبیر اجرایی ششمین جشنواره استانی موسیقی ایلام گفت: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد استانی کرونا، با تصمیم شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره موسیقی استان، اجراهای این دوره جشنواره به صورت مجازی پخش می شود.

 

جواد یعقوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری جشنواره موسیقی استان در فضای مجازی نقطه ای عطف و تجربه ای در این دوره خواهد شد.

آموزشگاه سلفژ غرب تهران

وی ادامه داد: بر همین اساس ضبط حرفه ای اجرای گروه های حاضر در جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس جدول زمانبندی‌ آغاز و به زودی از سوی دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای ششمین جشنواره موسیقی استان و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.

 

وی با ذکر اینکه همچنین بررسی آثار توسط هیات داوران غیر حضوری است افزود: پیش از این قرار بود ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام از تاریخ ۳۰ تیرماه الی یکم مردادماه در سالن سینما فرهنگ واقع در مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری ایلام برگزار شود.

 

یعقوبی یادآور شد: ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام با ️محورهای موسیقی دستگاهی ایران (گروه نوازی - تکنوازی)، موسیقی بومی و محلی استان ایلام (گروه نوازی - تکنوازی)،️ موسیقی کلاسیک جهانی (تکنوازی) و در بخش های گروه نوازی (رقابتی)، ️آفرینش خلاقانه در تکنوازی (غیررقابتی) و ️اجرا و تجلیل از پیشکسوتان (جنبی) برگزار می شود.

 

 

 

 

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

تعصب مرا به سمت نقشه فرش لری کشاند/ صفر تا صد کار را تنها انجام می‌دهم

عصمت حاتمی بافنده فرش که توانسته چندین کارگاه فرش راه اندازی و نیروهای زیادی را مشغول به کار کند، حدود یکسال است که به دنبال بافت فرش لری است، او از عدم حمایت متولیان و نبود نقشه فرش لری گلایه دارد.

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، عصمت حاتمی بافنده‌ای که سال 88  برای سرگرمی و علاقه به فرش‌بافی روی آورده بود و به دلیل لذتی که از بافت فرش برده کار را ادامه داده است، می‌گوید: زمانی که روی تابلو فرش بودم تا عمق تار و پود فرش می‌رفتم وقتی تاری بریده می‌شد خودم آن را درست می‌کردم.

 

وی که سال 89 اقدام به راه اندازی کارگاه کرده بود، مجوز شرکت تعاونی را هم گرفته و دارای چند کارگاه و حدود یکصد نیرو است، سرزندگی ، نشاط و صمیمتی که  حاتمی با بافندگان فرش درکارگاهش دارد جلب توجه می‌کند، دیدن دست‌هایی که گره می‌زنند تا نقشی بیافرینند حس خوبی در انسان ایجاد می‌کند.

 

او معتقد است: زمانی که شروع به بافتن فرش می‌کنی آنچنان غرق در طرح و نقشه می‌شوی که مشکلات و دغدغه‌ها را از یاد می‌بری و به نوعی به آرامش می‌رسی، این صحبت حاتمی را مختاری یکی از بافندگان فرش که در کارگاه حضور دارد تایید می‌کند و می‌گوید: حدود دوهفته است که آموزش می‌بینم زمانی که پای دار قالی هستم تمرکزم تنها روی گره و نقشی است که می‌زنم.

 

زمانی که از تلویزیون می‌شنیدم کسی می‌گفت: عاشق کارم هستم برایم قابل درک نبود و حتی مسخره می‌کردم اما وقتی خودم به این عرصه ورود کردم متوجه شدم که عشق به کار یعنی چه، حالا من عاشق کار هستم و با وجود مخالفت خانواده همچنان ادامه می‌دهم خانواده حریف من نمی‌شوند.

نقشه فرش لری نداریم

 

حاتمی در مورد نبود نقشه فرش لری می‌گوید: با اینکه فرش بافان لرستان یکی از بهترین بافندگان هستند اما متاسفانه فرش لری هیچ نقشه‌ی ندارد چند سال پیش خانم هخامنشی نقشه فرش لری را طراحی کرد اما هیچ کس آن را به عنوان نقشه لری قبول ندارد زیرا تغییراتی در این نقشه اعمال شده است

 

متاسفانه هیچ حمایتی از فرش بافان در لرستان صورت نمی‌گیرد نه نقشه در اختیار ما قرار می‌دهند نه تسهیلات خوب حتی طراح خوبی هم نداریم، این در حالی است که فرش‌بافان لرستان جزو بهترین ها هستند.

شاید بخواهید بخوانید: قالیشویی هفت حوض

مشکل دیگر نبود بازار فروش است، همشهریان ما فرش دست بافت را از تبریز خریداری می‌کنند و توجهی به فرش تولید شده در استان ندارند.

در استانی مانند رنگ خوب، وام خوب و کارگاه مناسب بای فرشبافان و شرکت‌های فرش فراهم است اما ما در لرستان محدود هستیم ما به آنها نمی‌رسیم چون حمایتی صورت نمی‌گیرد.

 

من لیست نیروها را اعلام کرده‌ام اما بیمه نشده‌اند تامین اجتماعی که چندین سال است عقب کشیده، قرار است با تسهیلات 5 میلیون تومانی  بیمه ایران سه سال سابقه بیمه را برای آنها اعمال کند در حالی که در ابتدا قرار بود بیمه آنها رایگان باشد.

 

سازمان صنعت و معدن به عنوان متولی باید پیگیر ماجرای نقشه لری باشد و حمایت کند نه اینکه کار را به امان خدا رها کند، چرا نخ و نقشه باید مال تبریز اگر راست می‌گویند قلعه، لباس سنتی شال و ستره را برای نقشه فرش لری طراحی کنند.

 

صفر تا صد فرش لری را خودم انجام دادم

 

یکسال پیش در نمایشگاه بین المللی فرش در تهران حضور پیدا کردم و تابلو فرش و فرش‌هایی که توسط بافندگان لرستان تهیه شده بودن در غرفه لرستان عرضه کردم یکی از غرفه داران تبریز وقتی به غرفه ما آمد گفت که اینها فرش لری نیست تولید تبریز است من هم تصمیم گرفتم هر طور شده یک نقشه فرش لری تهیه کنم پس از جستجو یک فرش بسیار کهنه و قدیمی در سراب دوره را پیدا کردم و چندین دار را از روی همان نقشه راه اندازی کردم.

 

نقش این فرش یک حوضچه است تمام نخ و طراحی و رنگ را یعنی از صفر تا صد خودمان انجام دادیم، پشم را از گله دار خریداری و پس از تبدیل به نخ با رنگ گیاهی در یک دیگ بزرگ آن آماده کردم تا در اختیار فرش بافان قرار دهم، و در نمایشگاهی که شهریور برگزار می‌شود بگویم این فرش لری است.

 

اندازه این فرش‌ها دو متر و چارکی است ، از شش داری که راه اندازی کردم یک فرش تمام شده و شور و پرداخت آن هم انجام شده است ما بقی هم تا نمایشگاه آماده می‌شوند، من در نمایشگاه امسال با فرش لری حاضر می‌شوم اما یک دست صدا ندارد، تنها به دلیل تعصبی که به استان دارم می‌خواهم بگویم صفر تا صد این فرش مال لرستان است.

این فرش لری اکنون مانند هندوانه دربسته است نمی‌شود قیمتی تعیین کرد، این فرش به دلیل رنگ طبیعی مشتری خاص خودش را دارد.

 

وی در مورد زمان بافت تابلو فروش و فرش می‌گوید: بستگی به اندازه تابلو فرش یا فرش دارد، تابلو فرش به دلیل ظرافتی که دارد زمان بیشتری نیاز داردا ما فرش درشت بافت زمان کمتری می‌خواهد، یک تابلو فرش یک متری با فرش دو متر و نیمی درشت بافت به لحاظ زمان برابری می‌کند.

 

در تابلو فرش گره ریز بیشتر است اما در فرش درشت بافت گره متر است،  فرش سه متری سه ماه زمان می‌برد اگر به صورت تفریحی باشد، اما اگر مرتب کار شود ظرف دو ماه تمام می‌شود.

 

حاتمی در مورد درآمد حاصل از بافت فرش نیز توضیح می‌دهد: این مورد نیز بستگی به نوع فرش دارد دستمزد بافت یک تابلو فرش حدود چهار میلیون تومان است، فرش درشت بافت هم طبق تعرفه اتحادیه 800 تومان است اما من یک میلیون تومان پرداخت می‌کنم، یکی از بافندگان ظرف یکسال حدود 9 تابلو فرش آماده کرده با وجود سه فرزند و حدود بیست میلیون تومان درامد کسب کرد.

 

سالانه دویست متر فرش توسط بافندگان که در کارگاه هستند انجام می‌شود البته متراژ فرش‌ بستگی به سرمایه دارد، زیرا تولید یک فرش هزینه دارد از خرید نخ کیلویی دویست هزار تومان تا هزینه شور و پرداخت و دستمزد بافندگان از طرفی همانطور که اشاره کردم حمایت چندانی از ما صورت نمی‌گیرد. 

مقالات دیگر: گل فروشی سعادت آباد

نکته دیگر اینکه هزینه راه‌اندازی کارگاه فرش در حال حاضر کمتر از یکصد میلیون تومان نیست از تهیه دار گرفته تا رهن و اجاره و نخ و ابزار ....

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

احیاء فرش دستباف تویسرکان، مرگ تدریجی یک رویا؟!

ایسنا/همدان در بازه زمانی پنج سال گذشته و قبل از شروع به کار فرماندار کنونی تویسرکان، در کنار توجه ویژه به بهره‌وری حداکثری از تولیدات گردو و صنایع مبل و منبت، احیاء فرش دستباف با هدف پویایی بیشتر اقتصادی شهرستان و رونق فضای کسب و کار از شعارها و برنامه‌های مسئولان شهرستان بود.

 

به‌گزارش ایسنا، خوشبختانه در حوزه بهره‌وری از محصول چند منظوره گردو در تویسرکان به‌عنوان پایتخت گردوی ایران، طرح ایجاد نهالستان و باغ مادری گردو و طرح اصلاح باغات گردوی تویسرکان به ثمر نشست تا گام‌های مؤثر و اثربخشی در این بخش برداشته شود. 

 

در حوزه صنایع مبل و منبت نیز شاهد برگزاری جشنواره صنایع مبل و منبت روستای اشترمل، اختصاص نشان جغرافیایی مبل و منبت و شهر ملی منبت گلریز به تویسرکان و دهکده ملی منبت به روستای اشترمل این شهرستان بودیم.

 

تسهیلات ارزان قیمت قابل توجهی از محل وام‌های اشتغالزای دولتی به فعالان بخش مبل و منبت شهرستان تویسرکان پرداخت شد و تلاش‌هایی برای حرکت به‌سمت برندسازی و چرخه کامل تولیدات این بخش صورت گرفت، با این حال با وجود استقبال و حمایت مسئولان، هنوز شاهد ایجاد فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ و دائمی صنایع مبل‌و منبت در شهرستان نیستیم وگردش مالی در این حوزه به میزان مطلوب و دلخواه نرسیده است.

 

در این میان اما آنچه این روزها کمتر از آن سخن به میان می‌آید، طرح احیا فرش اصیل و دستباف تویسرکان است که در سال‌های اخیر همراه با گردو و صنایع مبل و منبت در صدر عناوین جشنواره ملی تویسرکان جای داشت اما رفته‌رفته حتی سخنان انگیزشی و رسانه‌ای نیز در این زمینه کم شد!

 

اکنون نه تنها شاهد احیا فرش دست باف تویسرکان نیستیم بلکه مسئولان شهرستان گاهی به ارائه آمار کلی مانند وجود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ بافنده فرش در شهرستان تویسرکان بسنده می‌کنند اما نمی‌گویند این ظرفیت ارزشمند و اثرگذار چه آورده و منافع مالی و اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار در شهرستان تویسرکان دارد؟

قالیشویی نارمک

امروز این سوأل در اذهان عمومی شکل گرفته که ماجرای احیای تولیدات فرش دستباف تویسرکان در چند سال اخیر چه زخمی از مشکلات حوزه اقتصاد و اشتغال شهرستان را التیام بخشیده است؟

 

به‌راستی آیا ظرفیت احیا فرش دستباف از تویسرکان باربربسته و از دست رفته و یا مسئولان و فعالان و دست اندرکاران این حوزه در شهرستان تویسرکان نتوانسته‌اند در اجرایی کردن شعارها و برنامه‌های خود در این زمینه موفق و اثرگذار عمل کنند؟

 

در گذشته‌ای نه چندان دور، تولید فرش‌های دستباف در روستاها و نقاط مختلف شهرستان تویسرکان از رونق بالایی برخوردار بوده و یکی از راه‌های امرار معاش برخی از مردم این شهرستان به حساب می‌آمد اما اکنون فرش تویسرکان در دوره رکود و ایستایی تولید قرار گرفته است.

 

در شرایطی که شهرستان تویسرکان به بهبود فضای کسب‌و کار و ایجاد فرصت‌های متنوع شغلی نیاز مُبرم دارد نباید به راحتی از کنار این ظرفیت اثرگذار تولیدی گذشت و آن را به حال خود رها کرد.

 

اکنون کارشناسان و صاحب نظران حوزه تأمین مواد اولیه، طراحی نقش‌های بازار پسند و یافتن بازارهای فروش باید با آسیب‌شناسی‌های تخصصی، علت راکد ماندن تولیدات اشتغالزای فرش دستبافت در تویسرکان را بررسی کنند تا بتوان با کمک مسئولان و فعالان این بخش موانع تولید بومی این شهرستان در این بخش را برطرف کرد. 

بهترین کلینیک لیمنت دندان در تهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

یکی از کارشناسان و نوازندگان موسیقی معتقد است که تمرکز روز بحث شعر و محتوای آثار موسیقایی می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم ترین فعالیت‌ها و اولویت‌های وزارت ارشاد دولت آینده مورد توجه قرار گیرد.

شهرام صارمی پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر سیاست‌ها و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده پیرامون حوزه موسیقی بیان کرد: در سه دهه اخیر شاهد تولید آثاری بوده‌ایم که از ادبیاتی بسیار ضعیف، فارغ از صنایع و آرایه‌های ادبی، فاقد محتوا و معانی ارزشمند و اخلاقی و حتی در برخی موارد دارای مضامین ضد اخلاق، برخوردار بوده‌اند. تولیداتی که به هیچ وجه جایگاهی در هیچ نوع از موسیقی ارزشمند و هنری ندارند.

مقالات مشابه:آموزشگاه سه تار غرب تهران

وی افزود: شعر و ترانه، عناصری پر اهمیت در موسیقی «با کلام» است و به طور کلی موسیقی با کلام، به خاطر بهره‌برداری از شعر یا ترانه و ساده فهم بودن، ارتباط سهل تری با مخاطب برقرار می‌کند. حتی تا همین چند سال پیش‌پیش نیز به دلیل همین مقبولیت و جذابیت، تصانیف به صورت چاپ شده در کوچه و خیابان به فروش می‌رسید. شرایطی که می‌تواند اهمیت محتوا در ملودی را برای همه ما دو چندان کند.

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از روند نزولی توجه به محتوا در آثار موسیقایی و کمبود نظارت کیفی لازم در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر با ظهور رسانه‌های مجازی و ایجاد بستری سهل و رایگان، این امکان به وجود آمده که تولیدات موسیقی از این دست به سهولت در دسترس همگان قرار گیرد. در همین راستا و در بازه زمانی حدود سه دهه، بدون وجود هیچ‌گونه نظارتی، تولیداتی از این دست، اعم از مجوز دار یا بدون مجوز (که در ساختار و محتوا تفاوت چندانی ندارند) در اختیار مخاطب قرار گرفته است. موضوع قابل توجه در این اتفاق ممیزی دفتر موسیقی (شورای شعر) است.

وی افزود: تولیداتی که با تایید و مجوز این شورا منتشر می‌شود دارای همان قواعدی است که توضیح داده شد. به واقع زمینه تولید و اشاعه این نوع موسیقی با محتوای ادبی یاد شده توسط این نهاد مهیا شده است. و جای آن دارد که از مسئولین مربوطه در این خصوص سوال شود که مبنا و قواعد ممیزی این شورا چیست؟ چرا بسیاری از تصانیف ساخته آهنگسازان و تصنیف سازان برجسته موسیقی ایران از جمله علی اکبر شهنازی، درویش خان، مرتضی نی داود، عارف قزوینی، محمد علی امیر جاهد مجوز اجرا نخواهد گرفت؟ در این زمینه اشعار فراوانی از شاعران کلاسیک نیز از نظر شورای مربوطه قابل اجرا نیست و حتی بسیاری از اشعار به خاطر بهره برداری یک سری لغات در کارشناسی فنی مردود اعلام شده است.

صارمی گفت: متاسفانه تولید آثاری با مشخصه‌های یاد شده از سه دهه گذشته آغاز شده و در چند سال اخیر بسیار شدت یافته است به گونه‌ای که خوراک بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز از همین تولیدات تامین می‌شود. از سوی دیگر تولید و انتشار آثار موسیقی فاقد ارزش‌های هنری و ادبی و پخش آن‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پر مخاطب‌ترین رسانه در طی سال‌های اخیر نیز باعث شده سلیقه شنیداری جامعه در حد اسفناکی نزول کند و همچنین هرگونه موسیقی دارای ارزش‌های هنری و ادبی از سبد شنیداری جامعه حذف شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره وظیفه سنگین مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد دولت آینده در حوزه محتوایی توضیح داد: این مشکلات بارها و بارها تکرار شده و به گوش مسئولین نیز رسیده است، اما در سایه بی توجهی به این مهم، وضعیت موسیقی رایج هر روز از افول بیشتری برخوردار شده و من بر این باورم مسئولیت و عواقب این بی توجهی به طور مستقیم بر عهده مراجع ذیربط و سیاستگذار، رسانه‌های عمومی و به طور شاخص صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که امیدوارم در دولت بعدی روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای شود که عموم مردم از شنیدن موسیقی خوب لذت ببرند و تا این حد نابهنجار به موسیقی مبتذل و خالی از هر معنایی توجه نداشته باشند.

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

در برزیل؛

دستکش بیونیک قدرت انگشتان یک پیانیست را احیا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، «ژوآو کارلوس مارچینس»، پیانیست و رهبر ارکستر مشهور با کمک دستکشی بیونیک بالاخره می‌تواند دوباره پیانو بنوازد.

 

این پیانیست برزیلی پس از چند دهه مبارزه با جراحت‌ها و بیماری‌های مختلف، قادر به نواختن پیانو نبود. اما اکنون می‌تواند با کمک دستکش به راحتی پیانو بنوازد. او پیش از این فقط می‌توانست با شست‌ها و گاهی اوقات با انگشت اشاره اش پیانو بنوازد.

 

او یکی از مترجمان بزرگ موسیقی به حساب می‌آید و اکنون قرار است به مناسبت شستمین سالگرد حضورش در سالن «کارنگی هال» نیویورک، دوباره در این سالن پیانو بنوازد. ابتلای او به یک بیماری دژنراسیون مغزی و جراحت در بازو هنگام بازی فوتبال مهارتش در نواختن پیانو را از بین برد. او ۲۴ عمل جراحی انجام داد تا توانایی حرکت انگشتانش را بازپس گیرد اما در نهایت سال گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

در این میان اوبراتا بیزارو کاستا، طراح و نوآور یک جفت دستکش بیونیک با پوشش نئوپرن (نوعی لاستیک) به طور خاص برای این موسیقیدان ساخت.

 

پس از آنکه انگشتان مارچینس به کلیدهای پیانو فشار وارد می‌کند، دستکش بیونیک انگشتان او را به سمت بالا می‌کشد. کاستا می‌گوید: نخستین نمونه دستکش را براساس تصاویری از انگشتان مارچینس ساختم اما این نمونه اصلاً ایده آل نبود. در پایان یکی از کنسرت‌ها به مایسترو نزدیک شدم. کاستا به سرعت متوجه شد این دستکش اصلاً کارآمد نیست اما در نهایت مارچینس را به خانه اش دعوت کرد تا این پروژه را توسعه دهد.

 

کاستا و مارچینس چندماه را صرف آزمایش نمونه‌های مختلف کردند. در ماه دسامبر دستکش فعلی با هزینه ۱۲۵ دلار ساخته شد. اکنون مارچینس این دستکش‌ها را حتی موقع خواب از دستش بیرون نمی‌آورد.

آموزشگاه پیانو غرب تهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

بایدن هم برای دیکتاتورها فرش قرمز پهن می‌کند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی به وعده اجرا نشده جو بایدن برای دنبال نکردن سیاست سخاوتمندانه ترامپ در قبال دیکتاتورها پرداخته و از فرش قرمزی که او برای یک شاهزاده سعودی گشود، انتقاد کرد.

بایدن هم برای دیکتاتورها فرش قرمز پهن می‌کند

 روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای می‌نویسد: جو بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا در کارزارهای انتخاباتی خود وعده داد تا به سخاوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا نسبت به دیکتاتورها ی خاورمیانه‌ای پایان دهد.  

 

بایدن قول داد "دیگر چک سفید امضا" برای امثال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در کار نباشد، همینطور در مورد رهبران عربستان او گفت "آنها را در حقیقت همانقدر طرد و منفور می‌کند که هستند." او گفت "ارزش مطلوب اجتماعی بسیار اندکی در دولت فعلی عربستان سعودی وجود دارد."

در این صورت چرا آقای بایدن هفته پیش برای شاهزاده خالد بن سلمان، برادر محمد بن سلمان، حاکم دوفاکتوی عربستان فرش قرمز پهن کرد؟ او که سابقا سفیر کشورش در واشنگتن بود و مستقیما در قتل سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار تبعیدی سعودی نقش داشت، در نشست‌های عالی‌رتبه به ویژه با مشاور امنیت ملی بایدن، وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا حضور یافت. این همان استقبالی نیست که برای فردی طرد شده و منفور انتظار برود.

البته ایالات متحده هنوز منافع امنیتی با عربستان سعودی دارد؛ براساس اعلام وزارت خارجه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با خالد بن سلمان درباره "مسائل امنیتی منطقه‌ای" شامل تلاش برای پایان دادن به جنگ فاجعه‌بار یمن که شش سال پیش از طرف سعودی‌ها آغاز شد، صحبت کرد. این در حالیست که سمت این شاهزاده اکنون در حد معاون وزیر دفاع پایین است. اگر میزبانی از یک مقام ارشد سعودی برای رسیدگی به این مسائل ضرورت داشت، کاخ سفید می‌توانست وزیر خارجه عربستان را دعوت کند. در عوض، بایدن تصمیم گرفت تا دوباره به عضوی از این خاندان حاکم جان دهد که سال ۲۰۱۹ بعد از آنکه تاکید کرد، گزارش‌ها درباره قتل خاشقجی داخل کنسولگری ریاض در استانبول "کاملا غلط و بی‌اساس" است، با خفت واشنگتن را ترک کرد.

گل فروشی نیاوران

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که خالد بن سلمان با ترغیب این ستون‌نویس واشنگتن پست برای مراجعه به کنسولگری ریاض در استانبول به جای سفارت عربستان در واشنگتن دی.سی برای دریافت مدارک مورد نیازش، در قتل او نقشی کلیدی ایفا کرد.

 

بایدن فعلا از ملاقات مستقیم با محمد بن سلمان امتناع کرده است. این دولت با انتشار گزارشی تاکید کرد که این ولیعهد سعودی مسوول قتل خاشقجی بوده است. اما لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بارها تلفنی با بن سلمان گفت‌وگو داشته است. کاخ سفید با اعطای مجوز به برادر او برای حضور در واشنگتن، بن سلمان را یک گام به احیای سیاسی کامل نزدیک‌تر کرد.

مقالات دیگر: قالیشویی سبلان

این حاکم سعودی کاری که لایق این باشد، انجام نداده است؛ او همچنان به بازداشت، شکنجه و حبس مخالفان سیاسی حکومتش ادامه می‌دهد. او با وجود فشار واشنگتن، از تحریم یا کنار گذاشتن مشاور ارشدی که ناظر بر عملیات خاشقجی بوده است، امتناع کرده و همچنان به بازداشت و شکنجه زنان فعال برای حق رانندگی ادامه می‌دهد. همچنین تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری برای پایان جنگ در یمن موفقیت‌آمیز نبوده است.

 

موفقیت سعودی‌ها در خسته کردن این دولت و پیشرفت مشابه از سوی رژیم السیسی در مصر، به وحشی‌ترین خودکامه‌های جهان پیامی می‌فرستد؛ شاید آقای بایدن از حقوق بشر و اهمیت تنبیه علیه کسانی صحبت کند که آنها را ظالمانه نقض کرده‌اند، اما در نهایت شما هنوز می‌توانید به جلسه در کاخ سفید برسید!

  • online tabliq