اخبار جدید

۱۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لحظه آخر:حدود 13 میلیارد سال است که جهان وجود دارد و در این زمان طولانی میزبان انسان ها و تمدن های بی شماری بوده است؛ اما در این مقاله قصد داریم قدیمی ترین شهر جهان را که سکونتگاه بشر بوده به شما معرفی کنیم.

قدیمی ترین شهر جهان عنوانی است که به اَریحا یا یریکو در فلسطین نسبت داده می شود؛ قدمت این شهر به حدود 9 هزار سال قبل از میلاد باز می گردد و نخستین سکونتگاهی بوده که انسان در آن زندگی می کرده است. برخی از شهرهای جهان هم زمانی قابل سکونت بودند ولی بعدها از صحنه روزگار محو شدند اما تعدادی از آن ها همچنان پابرجا باقی مانده اند.

مقالات بیشتر:پخش لوازم پرده

پس از شهر اریحا شهرهای زیر به ترتیب بیشترین قدمت را بر روی کره زمین دارند:

جبییل در لبنان با قدمت حدود 5 هزار سال قبل از میلاد

حلب در سوریه با قدمت حدود 4300 سال قبل از میلاد

دمشق در سوریه با قدمت حدود 4300 سال قبل از میلاد

شوش در ایران با قدمت حدود 4200 سال قبل از میلاد

قدیمی ترین کشور جهان - با کهن ترین و قدیمی ترین کشور جهان آشنا شوید.

فایوم در مصر با قدمت حدود 4 هزار سال قبل از میلاد

صیدون در لبنان با قدمت حدود 4 هزار سال قبل از میلاد

پلوودیو در بلغارستان با قدمت حدود 4 هزار سال قبل از میلاد

غازی عینتاب یا گازی آنتپ در ترکیه با قدمت حدود 3650 سال قبل از میلاد

بیروت در لبنان با قدمت حدود 3 هزار سال قبل از میلاد

بیت المقدس در فلسطین با قدمت حدود 2800 سال قبل از میلاد

صور در لبنان با قدمت حدود 2750 سال قبل از میلاد

اربیل در عراق با قدمت حدود 2300 سال قبل از میلاد

کرکوک در عراق با قدمت حدود 2200 سال قبل از میلاد

بلخ در افغانستان با قدمت حدود 1500 سال قبل از میلاد

آتن در یونان با قدمت حدود 1400 سال قبل از میلاد

لارناکا در قبرس با قدمت حدود 1400 سال قبل از میلاد

تبای در یونان با قدمت حدود 1400 سال قبل از میلاد

کادیس در اسپانیا با قدمت حدود 1100 سال قبل از میلاد

بنارس در هند با قدمت حدود 1000 سال قبل از میلاد

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

افزایش حقوق کارکنان دولت تنها عامل افزایش تورم نیست/ نمایندگان از اولویت‌ها درخصوص مناطق محروم غافل نخواهند شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تعیین‌نشدن مبلغ دقیق وام ازدواج توسط دولت در لایجه بودجه اظهار کرد باید استدلال‌های دولت را شنید اما کمیسیون قطعا به سمت مشخص‌شدن عدد آن خواهد رفت.

سیدکریم حسینی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به سوالی پیرامون عدم تعیین مبلغ دقیق وام ازدواج توسط دولت در لایجه بودجه که از سوی برخی در رسانه‌ها به عنوان حذف وام ازدواج تعبیر شد، گفت: «هنوز بودجه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده نشده است، قطعا یکی از موضوعاتی که کمیسیون اجتماعی به آن می‌پردازد مساله کمیت و کیفیت وام ازدواج برای جوانان است که قطعا نظرها در کمیسیون و جمع‌بندی‌ها این خواهد بود که شفافیت هم بیشتر و هم اجرایی‌تر باشد.»

مقالات بیشتر:تشریفات عروسی با قیمت مناسب

وی اضافه کرد: «یکی از مشکلات در مسیر وام ازدواج، سریع‌الوصول و سهل‌الوصول بودن آن است که در کمیسیون برررسی می‌شود و نقطه نظرات اعضای کمیسیون به شکلی خواهد بود که شفافیت و صراحت کافی در قانون بودجه گنجانده شود. البته باید استدلال‌های دولت را ببیینم اما قطعا به سمت مشخص شدن عدد آن خواهیم رفت.»

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «با توجه به تورم 44 درصدی که از سوی مرکز آمار اعلام شده، آیا افزایش حقوق 10 درصدی منطقی است؟»، بیان داشت: «در کنار افزایش حقوق و در کنار کنترل تورم به اشکال مختلف، دولت باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از افزایش تورم و مولفه‌هایی که در افزایش و بلکه جهش نقش‌آفرین هستند، داشته باشد. اینکه فقط بگوییم افزایش حقوق کارکنان به تورم کمک می‌کند یا عدم افزایش به کاهش تورم کمک کند، صحیح نیست. در کنار بحث حقوق و پرداخت‌هایی که انجام می‌شود دولت قطعا باید راه‌های دیگری را داشته باشد.»

وی ادامه داد: «اما دولت اقداماتی را در حال انجام دارد که به کاهش تورم کمک کند. در کنار آن بحث استقراض از بانک مرکزی و بحث‌های دیگری که در سال‌های گذشته دولت‌ها به آن دست می‌زدند، وجود دارد که آن‌ها هم تورم‌زا هستند و پیش‌بینی ما این است که به سمت این موارد حرکت نکند.»

حسینی در پاسخ به اینکه در ارزیابی اولیه از بودجه به نظر می‌رسد که بودجه ریاضتی در نظر گرفته شده و به همین خاطر برخی بودجه‌ها در حوزه عمران و زیرساخت کاهش داده شده یا حذف شده است، تصریح کرد: «دولت یک سیاست درستی را در بودجه اتخاذ کرده و آن اتمام پروژه‌های نیمه تمام است؛ ما پروژه‌های نیمه تمام زیادی داریم که ناتمام بودن آن خسارت‌های بیشتری را دارد به مردم و دولت وارد می‌کند. برخی از این پروژه‌ها دهه‌هاست که بلاتکلیف مانده است که تعیین تکلیف این پروژه‌ها سود بشتری خواهد داشت.»

وی در پایان گفت: «در صحن علنی هم اولویت‌هایی که باید برای مناطق محروم دیده شود و پروژه‌هایی که در شهرستان‌ها باید به آن بپردازیم هم وجود دارد که قطعا نمایندگان از آن غافل نخواهند شد.»

مقالات دیگر:دفتر ازدواج

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

نصف جهان:«وام ازدواج در بودجه سال آینده حذف شد» این خبری بود که با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور به مجلس و مطالعه جزئیات آن مشخص شد.

مقالات بیشتر:باع تالار جاجرود

 محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره این موضوع و حواشی و نگرانی‌هایی که بین مردم ایجاد شده گفت: در تبصره  ۱۶ در بند یک مبلغی را به بانک‌ها تکلیف کرده بودیم که به زوج‌ها مبلغ ۷۰ میلیون و به زوج‌هایی که زیر ۲۴ سال سن دارند مبلغ ۱۰۰ میلیون وام بدهند. مابقی تبصره‌های ۱۶ هم به همین ترتیب تکلیف کرده بود که چه مبالغی برای تولید یا وام و ... تخصیص داده شود.

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خلخال از برگزاری مجالس ترحیم در مساجد شهرستان خلخال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبرداد.

مقالات بیشتر:خدمات مجالس ختم تهران

حجت الاسلام طهماسبی در گفتگوی کوتاه با خلخالیم افزود: با توجه به قرار گرفتن خلخال در وضعیت آبی کرونایی و بنا به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری مراسمات در مساجد بلامانع است،

وی تاکید کرد: تمامی مجالس ترحیم باید با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری، و …) برگزار شود و هرگونه پذیرایی ناهار و یا شام و توزیع چایی و پذیرایی باز ممنوع است.

مقالات دیگر:مرکز توانبخشی سالمندان

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

مهریه حق زوجه و تکلیف زوج است یعنی شوهر مکلف به پرداخت مهریه به زن است اما نحوه پرداخت مهر تابع مقررات خاصی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم یاقوتی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه، آخرین قوانین مهریه را مطرح و تحلیل کرد.

قانون ناظر بر مهریه در اصل قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳ است که مقررات آن در خصوص مهریه با اصلاحاتی مواجه بوده است؛ مانند محاسبه مهریه به نرخ روز درباره مهریه‌هایی که به وجه رایج تعیین شده‌اند.

در حال حاضر صحبت از طرح‌هایی درباره مهریه بین نمایندگان مجلس مطرح است. اما ظاهرا آخرین قانون و اصلاحات صورت گرفته در خصوص مهریه همان عدم امکان بازداشت زوج در قبال مهریه‌هایی زائد بر ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی است.

مقالات بیشتر:خدمات مجالس ترحیم

آیا مطابق با این قانون زوجه می‌تواند مهریه بالای ۱۱۰ سکه را دریافت کند یا خیر؟

یاقوتی تصریح کرد: مطابق این قانون مهریه با هر میزانی قابل تعیین و دریافت است یعنی طرفین می‌توانند مهریه را با توافق به هر میزانی تعیین نمایند و زوج در قبال زوجه تعهد به پرداخت کل مهریه با هر میزانی دارد فقط تفاوت آن است که نمی‌توان در قبال ۱۱۰ سکه بیشتر زوج را بازداشت کرد یا به عبارتی مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه فاقد ضمانت اجرای کیفری است.

ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به محکوم له اجازه می‌دهد با دستور دادگاه محکوم علیهِ مستنکف از اجرای حکم را (کسی از حکم دادگاه سرباز می‌زند) تا زمان پرداخت و اجرای حکم محکومیت یا تا زمان رضایت محکوم له یا اثبات اعسار (ناتوانی از پرداخت) بازداشت کند.

این قانون در خصوص مهریه‌هایی تا ۱۱۰ سکه قابل اجرا می‌باشد بنابراین زوجه نسبت به مهریه‌های بیش از ۱۱۰ نمی‌تواند اعمال این ماده را تقاضا و زوج را بازداشت کند.

اعسار از پرداخت مهریه چگونه اثبات می‌شود؟

این استاد دانشگاه بیان کرد: اعسار از پرداخت مهریه همانند سایر محکومیت‌های مالی صورت می‌گیرد یعنی محکوم علیه یا زوج با استشهادیه و معرفی شهود و معرفی اموال خود مطابق مواد قانون اجرای محکومیت‌های مالی دادخواست اعسار خود را به دادگاه صالح یعنی دادگاه خانواده تقدیم می‌کند.

دادگاه جهت بررسی و احراز امر از مراجع مرتبط به منظور کشف واقع و این که زوج مال دارد یا خیر استعلام می‌کند. زوجه هم می‌تواند با معرفی اموال زوج و اعلام تمکن درخواست کند اعسار زوج رد شود.

با توجه به این که مهریه دینی بر عهده زوج و حق زوجه است و با توجه به این که هنگام تعیین میزان مهریه زوج با آگاهی مسئولیت پرداخت دین را می‌پذیرد آیا قوانین جدید ناظر بر پرداخت مهر تضییع کننده حقوق زوجه نیست؟

مهریه تعهدی بر عهده زوج است و طبق قانون مدنی به مجرد عقد زن مالک مهر شده و می‌تواند هر تصرفی بخواهد در آن انجام دهد.

 

آن چه در جامعه دیده می‌شود آن است که مرد غالب اوقات تعهد گزاف و خارج از توان خود بر عهده می‌گیرد یعنی تعیین میزان مهر بدون توجه به دارایی مرد و بدون توجه به استطاعت مالی زوج صورت می‌گیرد.

در حال حاضر نیز با توجه به این که در قبال مهریه به میزان ۱۱۰ سکه می‌توان زوج مستنکف از پرداخت مهر را زندانی کرد و این ۱۱۰ سکه با توجه به تورم موجود و کاهش ارزش پول مبلغ نسبتا بالایی محسوب می‌شود، از طرفی زوجه می‌تواند در صورتی که زوجه اموال داشته باشد (حتی بیش از ۱۱۰ سکه) آن را توقیف نماید قانون از جهت تأمین حقوق زنان با مشکل خاصی مواجه نیست هر چند که بعضا از جهت فرار از پرداخت دین یعنی مهریه تعیین شده و صدور حکم اعسار زوج گلایه‌هایی می‌شود.

نقطه ضعفی که در این قانون وجود دارد چیست؟

یاقوتی اظهار کرد: شاید نقطه ضعف این قانون قانون زیر بنایی‌تر از صرف قانون و مقررات است لذا نیاز است فرهنگ سازی انجام شده و و عموم مردم به تعیین مهریه‌هایی با مبالغ پایین‌تر و واقعی قانع شوند.

متاسفانه دیدگاهی وجود دارد که  ارزش زنان را به میزان مهریه بالا گره زده! و به نوعی مسابقه تعیین مهر با مبالغ بالاتر درحال جریان است. در این میان تعیین مهر هیچ تناسبی با دارایی و استطاعت مالی و شغل زوج ندارد و اگر این دیدگاه تغییر کند استحکام خانواده نیز بیشتر تضمین خواهد شد.

مقالات دیگر:دفتر ازدواج شهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی تاکید کرد؛ دولت درخصوص وام ازدواج و بطور کلی تسهیلات تکلیفی درخواست اختیار کلی کرده است.

محمدرضا احمدی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

مقالات بیشتر:تشریفات مجالس شمال تهران

حذف وام ازدواج شیطنت برخی رسانه‌ها است.

دولت درخصوص وام ازدواج و بطورکلی تسهیلات تکلیفی درخواست اختیار کلی کرده است.

در صورتی که منافع وام گیرندگان خُرد رعایت شود این اختیار موجب نگاه اقتصادی به جای سیاسی به تسهیلات شده و از حجم ابربدهکاران بانکی خواهد کاست.

مقالات دیگر:خانه سالمندان شرق تهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرنگار بازار، رئیس کارخانه شیشه همدان پیرامون طرح توسعه این کارخانه با بیان اینکه طرح اجرا شده بسیار بزرگ و در کشور منحصر به فرد است، اظهار کرد: طرح توسعه کارخانه شیشه فرصتی برای صادرات به عراق فراهم می‌کند.

مقالات بیشتر:شیشه بری تهران

خسرو فخیم هاشمی با بیان اینکه این طرح، پیوست های زیست محیطی هم دارد، عنوان کرد: می خواهیم با سه خط در دهه فجر این طرح را افتتاح کنیم اما این مهم در صورتی ممکن است که مشکلاتمان برطرف شود.

وی با بیان اینکه در شرکت شیشه همدان تعداد ۴۵ هزار سهام دار وجود دارد، اظهار کرد: این طرح ۲۰۰ اشتغال جدید ایجاد می کند.

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

خارگ نیوز:فرمانده انتظامی کردستان گفت:۳۰ کیلو مواد مخدر از نوع شیشه که از مرز‌های غربی کشور وارد شده بود در شهرستان بانه کشف شد.

 سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان و آذربایجان غربی با اشراف اطلاعاتی از انتقال محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ مطلع شدند و بلافاصله بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

 مقالات بیشتر:شیشه بری

سردار آزادی افزود: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان محل تردد خودرو ال ۹۰ قاچاقچی مواد مخدر را در محور‌های مواصلاتی شهرستان بانه شناسایی و در عملیاتی ضربتی با مأموران انتظامی بانه خودرو را متوقف کردند.

او با بیان اینکه در بازرسی از این خودرو ۳۰ کیلو شیشه که از مرز‌های غربی کشور وارد شده بود کشف شد، تصریح کرد: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر همواره در دستور کار پلیس کردستان است و با سوداگران مرگ برابر قانون قاطع رفتار خواهد شد.

مقالات دیگر:وکیل شهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

مردم در بعضی از کشور ها دارای دندان های بسیار خوب و سالمی هستند، جالب است بدانید که کشور ها از نظر سلامت دندان به دسته های مختلف تقسیم می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ مطالعه جدیدی در کشور های اروپایی انجام شده است و نتایج را به دیگران اعلام کرده اند که در مورد سطح پوسیدگی دندان در بین مردم صحبت می‌ کند. آن ها تقریباً روی 26 کشور این تحقیقات را انجام دادند و سپس اعلام کردند که کدام کشور ها نسبت به دیگران بهترین دندان ها را دارند و میزان پوسیدگی دندان در آن ها کمتر است که قاعدتاً مراجعه به دندانپزشکی هم در این کشور ها کم تر خواهد بود.

مقالات بیشتر:لابراتور دندانسازی

زیبایی دندان

معمولاً برای آمارگیری؛ تعداد دندانپزشک ها را در یک کشور مشخص می کنند و آن را برای هر 100 هزار نفر در نظر می‌ گیرند و می‌ بینند که در هر 100 هزار نفر چند دندانپزشک در آن کشور وجود دارد و  چقدر مراجعه به آن ها صورت می‌ گیرد و سپس میزان مصرف قند و شکر و همچنین وضعیت دندانی افراد 12 ساله که بیشتر در معرض خطر هستند را مورد بررسی قرار می دهند و در نتیجه با این تفسیرها می توانند تعیین کنند که کدام کشور ها به ترتیب بهترین دندان ها را دارند، در این بخش از بهداشت و سلامت دهان و دندان  این لیست را با هم میخوانیم که شامل:

1-  ایتالیا

2-  آلمان

3-  اسپانیا

4-  سوئد

5-  پرتغال

6-  بریتانیا

7-  دانمارک

8-  فرانسه

9-  اسلوونی

10-  فنلاند

اما بهتر است که به یافته های زیر هم دقت داشته باشید:

 فقط 22 درصد مردم بریتانیا سیگاری هستند و در مورد فرانسه هم این مقیاس 32 درصد است.

کودکان در بریتانیا دندان های کاملاً سالمی دارند و میزان خرابی و پوسیدگی دندان در افراد 12 ساله انگلستان فقط نیم درصد است.

دولت بریتانیا نیز همچنین از امکانات بهداشتی دهان و دندان برای آنها استفاده می‌ کند و آن ها برنامه های مناسبی برای فلوراید دارند.مردم دانمارک هم کمترین میزان مشکلات و مراجعه به دندانپزشکی را دارند.

منبع: نمناک

مقالات دیگر:دفتر ازدواج

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

ارومیه- ایرنا- معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی گفت: ۲ مرکز دندانپزشکی و دندانسازی متخلف در راستای مراقبت از سلامت شهروندان شناسایی و پلمب شد.

محمد ارزنلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این‌گونه مراکز بدون داشتن تخصص و مهارت لازم و رعایت موازین بهداشتی ضمن دخالت غیرقانونی در امور درمان باعث شیوع بیماری های واگیردار، عفونی و مسری می شوند.

وی اضافه کرد: شهروندان نیز از حضور در این گونه مراکز جهت دریافت خدمات خودداری کرده و برای دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی مورد نیاز، به مراکز دارای پروانه مجاز فعالیت مراجعه کنند.

مقالات بیشتر:دندانسازی در تهران

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دانشکده خوی ادامه داد: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به اداره نظارت بر درمان دانشکده خوی اطلاع دهند.

فرزاد صیادی سرپرست اداره فراورده های طبیعی ، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم بیان کرد: طی بازرسی های مشترک کارشناسان این معاونت و پلیس نظارت بر اماکن عمومی، نماینده اتاق اصناف و با حضور مسوول حراست، یکی از مراکز تولید و عرضه داروی دست ساز با عنوان امام موسی کاظم (ع) در ارومیه پلمب شد.

به گزارش ایرنا، خوی از شهرهای شمالی آذربایجان غربی است.

مقالات دیگر:دفتر عقد شیک

  • online tabliq