اخبار جدید

۲۸ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران؛

افزایش اختلالات اسکلتی و عضلانی کودکان ایرانی در دوران کرونا

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران هشدار داد شیوع همه گیری بیماری کرونا باعث شده اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان کشورمان ۳۰ درصد افزایش یابد.

 

به گزارش صبای سلامت، احمد مؤذن زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان به علت بی تحرکی، استفاده از رایانه و تغذیه نادرست در مدت شیوع همه گیری کرونا تاکنون افزایش یافته و آنان در ۴۰ سالگی دچار بیماری پوکی استخوان و غیره می شوند در حالیکه تمرین و آموزش‌ وزرش های مناسب در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر است.

 

وی اظهارداشت: به عنوان مثال اگر یک فرد روزانه ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد، از بروز پوکی استخوان در سنین ۵۰ سال به بالا پیشگیری می شود.

 

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری برعهده پزشک است و با روشهای درمان فیزیوتراپی می تواند از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مقالات دیگر: کدکم دندانسازی

مؤذن زاده با بیان اینکه تعیین شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی تدوین شده و به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسیده است، گفت: ۱۴ ماه از تصویب این شرح وظایف می گذرد،

ولی ابلاغ نشده است، در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری عرصه سلامت رعایت استانداردهای جهانی و منافع بیمار حائز اهمیت است ولی در کشور ما تعارض منافع وجود دارد.

مقالات دیگر: کاربرد فیزیوتراپی

وی با اشاره به نگرانی در مورد مهاجرت فیزیوتراپیست ها، گفت: بطور متوسط سالانه ۲۰۰ درخواست مهاجرت فیزیوتراپیست به سایر کشورها داریم که این موضوع نگران کننده است.

 

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع مشکلات اسکلتی و عضلانی و اینکه مردم نیاز بیشتری به دریافت خدمات فیزیوتراپی دارند، باید شرایط مطلوب برای فیزیوتراپیست ها فراهم شود تا آنها به دلایل مختلف از جمله رفاهی و معیشتی مهاجرت نکنند.

 

وی تصریح کرد: اکنون هشت هزار فیزیوتراپیست در کشور، داریم و حدود هزار دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

 

مؤذن زاده توضیح داد: برخی از فیزیوتراپیست ها  در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور و مابقی در  سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

 

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود، با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه شده است.

 

به گفته مؤذن زاده ، مردم  نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند و با توجه به این موضوع باید افراد با صلاحیت حرفه ای در رشته فیزیوتراپی تربیت شوند.

 

محمد اکبری دبیر علمی سی و سومین کنگره فیزیوتراپی نیز در ادامه این نشست، گفت: با توجه به گسترش زندگی ماشینی  از ۳ دهه پیش و شیوع کرونا فعالیت فیزیکی بین مردم کاهش یافته ،شیوع آسیب های اسکلتی و عضلانی در مردم  به خصوص دانش آموزان۲ برابر افزایش یافته است.

 

وی افزود: سیستم اسکلتی و عضلانی اهمیت زیادی دارد در واقع موتور محرکه تمام سیستم های بدن است ، امروزه دغدغه این است مقاطع تحصیلی فیزیوتراپی ارتقا نیافته و  ارائه خدمات نیز در سطح مطلوب وجود نخواهد داشت .

 

وی با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی خطر ابتلا به  بیماری ها را  کاهش می دهد، اظهارداشت: بیش از ۷۰ درصد مراجعان فیزیوتراپی اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد، چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت بهداشت به استانداردهای جهانی فکر کرده و سیاست های لازم را  در این زمینه اتخاذ کنند.

 

سی و سومین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران، در روزهای ۱۳ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

اختلال در فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در آسیب‌های عصبی عضلانی و اسکلتی، فیزیوتراپی در آسیب‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی، فیزیوتراپی در بیماری‌های کودکان و عمره ، از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

دانش‌آموزان ۱۱ منطقه آذربایجان‌ غربی از تغذیه رایگان بهره‌مند می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی گفت: طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار در ۱۱ منطقه از استان اجرا می‌شود.

جواد جنگی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اجرای طرح تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار، اظهار داشت: این طرح در مدارس شهرستان‌ها و مناطق نوار مرزی و دارای مرز 20 تا 30 کیلومتری اجرا می‌شود.

 

وی افزود: دانش‌آموزان مناطق محروم در شهرستان‌های سردشت، ماکو، اشنویه، پیرانشهر، خوی، پلدشت، سلماس، چالدران، شوط، سیلوانا و انزل شامل اجرای این طرح هستند که در طول سال تحصیلی آتی از تغذیه رایگان بهره‌مند می‌شوند.

مقالات دیگر: متخصص تغذیه تهرانپارس

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی، عنوان کرد: اعتبار مربوط به تامین این تغذیه‌ها، از محل اعتبارات استانی است و مقرر شده از کارخانجات بومی دارای بهترین کیفیت تامین و توزیع شود.

 

وی ادامه داد: برآورد ریالی مربوط به طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق محروم در آذربایجان‌ غربی، بالغ بر 5 میلیارد و 600 میلیون تومان است که در دستور کار قرار گرفته است.

جنگی در مورد نوع تغذیه‌های مدنظر برای توزیع میان دانش‌آموزان نیز گفت: شیر پاکتی، بیسکویت و کیک به منظور توزیع در این طرح در نظر گرفته شده و رایزنی‌های لازم در خصوص تامین آن نیز انجام شده است.

مقالات دیگر: قالیشویی در نارمک

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

نکته بهداشتی روز:

عواملی که حمله میگرنی را آغاز می‌کنند

میگرن سردرد شدیدی است که می‌تواند باعث تهوع و حساسیت به نور و صدا هم بشود.

 

 علت دقیق میگرن نامعلوم است، اما تصور بر این است که نتیجه فعالیت غیرطبیعی مغزی باشد که بر طور گذرا بر پیام‌های عصبی، مواد شیمیایی و عروق خونی در مغز اثر می‌گذارد.

 

هنوز روشن نیست که چه چیزی باعث این تغییر فعالیت مغزی می‌شود، اما ممکن است زمینه ژنتیکی فرد احتمال دچار شدن به میگرن در نتیجه عوامل خاص را بیشتر کند.

 

عوامل زیادی به عنوان عوامل احتمالی محرک یا آغازگر میگرن پیشنهاد شده‌اند، از جمله عوامل هورمونی، عاطفی، جسمی، رژیم غذایی، محیطی و دارویی.

 

این عوامل محرک بسیار شخصی هستند، و ثبت یادداشت‌های روزانه برای شناسایی یک عامل محرک که به طور مداوم باعث حمله میگرن می‌شود، سودمند است.

 

گاهی تشخیص اینکه چیزی یک عامل محرک میگرن است یا در واقع یک علامت اولیه حمله میگرن است، مشکل می‌شود.

 

عوامل هورمونی

برخی از زنان در حدود زمان خونریزی قاعدگی احتمالا به علت تغییرات هورمون‌هایی مانند استروژن در این زمان دچار میگرن می‌شوند.

 

این نوع میگرن معمولا در فاصله روز دوم پیش از شروع قاعدگی تا روز سوم پس از آن رخ می‌دهد.

 

برخی از زنان فقط در این هنگام دچار حمله میگرنی می‌شوند که «میگرن قاعدگی خالص» نامیده می‌شود. اما اغلب زنان میگرن را در زمان‌های دیگر هم تجربه می‌کنند که در این صورت آن را «میگرن مربوط به قاعدگی» می‌نامیم.

خریدار فرش دستباف

در بسیاری از زنان میگرن پس از یائسگی بهبود پیدا می‌کند، اما یائسگی به نوبه خود می‌تواند در برخی از زنان آغازگر میگرن باشد یا آن را بدتر کند.

 

عوامل عاطفی

استرس، اضطراب، تنش، ضربه عاطفی، افسردگی و هیجان می‌توانند آغازگر میگرن باشند.

 

عوامل جسمی

خستگی، خواب با کیفیت پایین، کار در شیفت شب، قرارگیری غیرطبیعی قامت، فشارهای وارد بر گردن یا شانه، جت‌زدگی، افت قند خون، ورزش شدیدی که به آن عادت ندارید نیز می‌توانند باعث آغاز حمله میگرن شوند.

دکتر میگرن در تهران

عوامل رژیم غذایی

-  تاخیر در وعده غذایی یا از دست دادن آن یا بی‌نظمی وعده‌های غذایی، کم‌آبی بدن، الکل، فراورده‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه، برخی از غذاها مانند شکلات و مرکبات، غذاهای حاوی ماده تیرامین از جمله گوشت‌های فراوری شدخ، عصاره‌های مخمر، ماهی ساردین کنسرو شده، ماهی دودی و برخی پنیرها (مانند پنیر چدار و کممبر) هم می‌توانند محرک میگرن باشند.

 

غذاهایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند نه درون یخچال و نه به صورت منجمد، میزان بیشتری از تیرامین دارند.

 

عوامل محیطی

 نورهای درخشنده، صفحه نمایش چشمک‌زن مانند صفحه تلویزیون یا صفحه کامپیوتر، سیگار یا اتاق حاوی دود سیگار، سروصدای بلند، تغییرات اقلیمی مانند تغییرات رطوبت و دماهای بسیار پایین و بوهای تند، رطوبت بالای جو از جمله عوامل محیطی آغازگر حمله میگرن هستند.

 

داروها

برخی از انواع قرص‌های خواب، قرص‌های ترکیبی ضدبارداری، درمان هورمونی جایگزین که گاهی برای رفع علائم یائسگی استفاده می‌شود.

 

منبع: همشری آنلاین

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

نکات مهم در خرید فرش دستباف

اکثر اوقات افراد همیشه از فرش ها، موکت ها و… برای پوشاندن کف منزل استفاده می کنند. فرش ها انواع مختلفی دارند فرش های ماشینی، فرش های ابریشمی، فرش های کنفی، فرش ها دستبافت و … شامل انواع فرش ها می باشد ولی بیشترین فرشی که ارزش بیشتری دارد فرش های دستبافت می باشد. فرش های دستبافت جزء کالای نفیس و گران بهایی می باشند و نگهداری و حفظ کیفیت آن ها بسیار مهم است. فرش های دستبافت طرح و نقش های متفاوتی دارند و افراد می توانند طبق چیدمان و دکوراسیون منزل خود طرح فرش خود را انتخاب کنند. برای خرید فرش های دستبافت بهتر است به نکاتی دقت کنید تا بهترین فرش را برای منزل خود خریداری کنید.

خریدار فرش

 

۱- توجه به گره های پشت فرش

فرش های دستبافت به دلیل این که مراحل بافت آن ها با دست انجام می شود گره های آن ها در پشت فرش مقداری بی نظم هستند ولی هنگام خرید فرش ها به پشت فرش دقت کنید تا تمامی گره ها سالم باشند. پاره بودن گره ها باعث از بین رفتن فرش می شود.

۲- توجه به رنگ فرش

برای خرید فرش دستباف حتما به رنگ های الیاف و تار و پود آن ها توجه کنید. مرغوب بودن و با کیفیت بودن رنگ الیاف فرش باعث می شود که ظاهر و نمای فرش براق تر باشد.

 

۳- توجه به ریشه فرش

در فرش های دستبافت ریشه ها از ادامه تارو پود فرش می باشد اما در فرش های دیگر مانند ماشینی ریشه ها به صورت جدا به فرش وصل شده اند‌.

 

۴- توجه به طرح های به کار رفته در نقش فرش

فرش های دستبافت طرح های متفاوتی دارد به طور مثال طرح های گل و گلدان، حیوانات، جنگل، آجری و… در طرح گل و گلدان فرش های دستبافت رنگ های به کار رفته برای بافت فرش باید با یک دیگر هم خوانی داشته باشند به طور مثال طرح گل و گلدان از رنگ های قرمز، آجری، قهوه ای و… استفاده می شود. در طرح جنگل فرش های دستبافت بیشتر از رنگ های سبز، قهوه ای، انواع طیف رنگ های سبز استفاده می شود. همچنین طرح حیوانات باید برای بافت آن ها از رنگ های متناسب هم استفاده شود.

 

۵- توجه به متراژ فرش

فرش های دستبافت دارای متراژ های مشخصی هستند ولی فرش های دیگر مانند ماشینی می توانند در تمامی ابعاد مورد سفارش مشتری تولید شوند. فرش های دستبافت را با توجه به مکانی که برای فرش در نظر گرفته اید باید نزدیکترین متراژ به ان را باید تهیه کنید. هر چقدر متراژ فرش های دستبافت بزرگ تر باشد فرش سنگین‌ تر می شود و حمل و نقل آن به سختی انجام می شود.

 

۶- بررسی کردن شانه و تراکم فرش

هر چقدر شانه های فرش بیشتر و پر تراکم تر باشد جنس و کیفیت فرش بیشتر می شود و بر کیفیت و مقاومت و دوام فرش می افزاید. فرش های دستبافت مقدار شانه های متفاوتی دارند و هر چقدر شانه های آن بالا تر و بیشتر شود بر ارزش فرش می افزاید. پر تراکم بودن فرش های دستبافت باعث می شود که سطح فرش محکم شود و نسبت به ضربه های احتمالی از خود محافظت کند. استاندارد بودن شانه ها و تراکم فرش نیز اهمیت زیادی دارد و بر ارزش فرش می افزاید.

 

۷- پرز دهی کم سطح فرش

فرش های دستبافت پس از تمام شدن مراحل بافت، به دلیل تازه بودن الیاف و نخ پنبه ها و تار و پود ها احتمال پرز دادن آن ها زیاد است. فرش هایی که پرز های کم تری داشته باشند با کیفیت تر هستند و جنس و نوع الیاف آن ها بهترو مرغوب تر است.

 

پرز دهی زیاد فرش ها باعث آزار افراد منزل، آلرژی و حساسیت های آن می شود و همیشه به دنبال این هستند که پرز های فرش خود را کم کنند. برای کم کردن پرز های فرش می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. بهترین راه حل کمک گرفتن از یک قالیشویی در تجریش می باشد.

قالیشویی امیدان

۸- شیرازه دوزی

غالبا فرش های دستبافت به دلیل حساس بودن و نوع بافتی که توسط دست انجام می شود شیرازه دوزی کناره های ان انجام می شود در هنگام انتخاب فرش دقت کنید فرش دارای شیرازه دوزی باشد.

 

۹- توجه به رنگدهی و تثبیت رنگ

فرش های دستبافت از رنگ های طبیعی ساخته شده و اگر پس از تمام شدن مراحل بافت اقدام به تثبیت رنگ آن نشود فرش دچار رنگ پس دادن می شود. به طور مثال اگر فرش های دستبافت رنگ های آن تثبیت نشده باشد اگر فرش را در یک محیط گرم پهن کنید فرش دچار رنگ پس دادن می شود یا هنگام شستشو رنگ های آن ترکیب می شوند و زیبایی خود را از دست می دهد.

 

رنگ های فرش دستباف طبیعی هستند و عملیات رنگ رزی آن ها کاملا طبیعی و کمک نیروی های انسانی انجام می شود و از دستگاه های ماشینی و مکانیزه به هیچ عنوان کمک نمی گیرند به همین دلایل امکان رنگ پس دادن فرش های دستبافت هنگام شستشو زیاد است و باید از تثبیت بودن رنگ های آن اطلاع داشته باشید. تثبیت بودن رنگ های فرش به کیفیت و ارزش فرش های دستباف می افزاید و باعث می شود فرش های دستبافت پس از شستشو کاملا تمیز، براق و سفید شود. تثبیت شدن رنگ های فرش های دستبافت در قالیشویی ها یا مرکز های معتبر انجام می شود و تثبیت کردن رنگ ها یک کار تخصصی است و توسط هر فردی انجام نمی شود و باید به متخصص این کار مراجعه کنید. به همین دلایل هنگام خرید فرش های دستبافت فرش را کاملا بررسی کنید و سالم بودن آن مطمئن شوید.

ادامه مطلب

 

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

ظرفیت عظیم صادرات فرش از چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود اتحادیه به هدر می‌رود

استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن ۱۰۰ هزار بافنده فرش دست‌باف، ظرفیت صادرات سالانه ۵۶ هزار متر مربع فرش را دارد، اما عدم وجود اتحادیه صادرکنندگان فرش در استان کار صادرات را به بن‌بست رسانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود سبک زندگی کشاورزی، دامداری و دامپروری مستعد تولید دست‌بافته‌های مختلف داری و غیرداری است، فرش دست‌بافت یکی از این تولیدات است.

 

گفته شده که استان چهارمحال و بختیاری، جزو 3 استان برتر در زمینه‌ تولید و صادرات فرش دست‌بافت است. فرش‌های دستبافت این استان، در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی شهرت دارد قالی‌های طرح خشتی چالشتر جایگاه ویژه‌ای در صادرات فرش دستبافت ایران دارد.

مقالات دیگر: قالیشویی مخصوص فرش ابریشم

 

بافت قالی در چهارمحال و بختیاری قدمت دیرینه دارد و در تمامی شهرها، روستاها و مناطق عشایری استان رواج دارد و در 4 سبک بختیاری، یلمه، نائینی و گبه بافته می‌شود که سبک بختیاری آن ثبت ملی و بین‌المللی شده و سبک یلمه نیز ثبت ملی شده است.

 

"چالشتر" از جمله مراکز مهم و معروف و قدیمی قالی‌بافی در استان است که انواع قالی با طرح‌های خشتی، گل‌مینا، قابی، سرو و کاج، یلمه شاهنامه‌ای، لچک و ترنج، خرسک و گبه با طرح‌های ذهنی و سنتی در آن بافته می‌شود.

 

در بافت فرش‌های دست‌بافت استان کاملا از مواد طبیعی استفاده می‌شود، ریسندگان استان پشم گوسفند را پس از ریسیدن به خامه‌ یا به اصطلاح چهارمحالی‌ها خومه تبدیل می‌کنند، خامه‌ها با انواع مواد طبیعی مانند روناس، برگ مو، پوست گردو و غیره بهبه انواع رنگ‌های گوناگون تبدیل شده و بافندگان خوش ذوق استان با استفاده از این خامه‌ها نقش‌و نگارهای زیبایی را در فرش‌های اصیل خود می‌بافند.

 

وجود 100 هزار نفر قالی‌باف در استان چهارمحال و بختیاری

 

علیرضا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: تعداد 100 هزار نفر قالی‌باف در چهارمحال و بختیاری داریم که آموزش‌های لازم برای تولید فرش دستبافت را دیده‌اند و زمانی که شرایط اقتصادی و وضعیت بازار فروش فرش دست بافت رو به بهبود رود آماده‌اند که بالفعل کار قالی‌بافی را شروع کنند.

 

رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعداد 35 هزار نفر از این 100 هزار نفر به صورت فعال قالی تولید می‌کنند و بر اساس استانداردها سالانه 4 متر مربع فرش تولید می‌کنند.

 

ادامه مطلب

 

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

جزییات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

جزییات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامتمدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم برای بسته خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رایگان دندانپزشکی در روستاها را برشمرد و گفت: این خدمات برای گروه هدف در شهرها هم با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود.

به گزارش تابا؛ دکتر زهرا سیدمعلمی درباره شاخص‌های پوسیدگی دندانی، گفت: شاخصی تحت عنوان DMFT داریم که وجود پوسیدگی و یا کشیدن دندان بر اثر پوسیدگی و ترمیم دندان‌های پوسیده را نشان می‌دهد. این شاخص در گروه‌های سنی مختلف بررسی می‌شود که گروه سنی ۱۲ سال یکی از گروه‌های مطرح در این زمینه است. بر اساس آخرین پیمایش انجام شده در سال ۱۳۹۵ عدد ۱.۸۴ درخصوص پوسیدگی دندانی به ما نشان داده شد و این یعنی به طور متوسط هر کودک ۱۲ ساله ایرانی نزدیک به ۲ دندان پوسیده،‌ پر شده یا کشیده شده دارد. بر اساس این شاخص، ایران جزو کشورهای با پوسیدگی دندانی کم است. درمان دندان‌های پوسیده اهمیت ویژه دارد و نباید به همان حال رها شوند.

 

وی افزود: شاخص دیگر با نام Caries Free شناخته می‌شود و درصد کودکانی که هیچگونه پوسیدگی دندانی ندارند را بیان می‌کند. در این خصوص لازم است درصد کودکانی که هیچگونه پوسیدگی دندانی ندارند را نیز بهبود دهیم.

 

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به توقف آموزش حضوری طی سال‌های شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس اشاره کرد و آن را عاملی برای ایجاد وقفه در خدمات وزارت بهداشت در مدارس دانست و بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که شاخص DMFT طی این سال‌های کرونا به دنبال کاهش مراجعه مردم به دندانپزشکی، افزایش یافته باشد و برنامه داریم که پیمایشی در سال ۱۴۰۱ درخصوص احصاء آمار جدید داشته باشیم تا وضعیت موجود را بدانیم.

 

او ادامه داد: به شکل جدی قصد اجرای برنامه‌هایی مشترک با آموزش و پرورش داریم که در انتظار عقد تفاهم‌نامه میان دو وزارتخانه هستیم تا با حضور در مدارس برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و درمانی را اجرا کنیم. در زمینه آموزش قصد آموزش والدین،‌ اولیای مدرسه و خود دانش‌آموزان را داریم اما هدف نهایی دانش‌آموزان هستند. از سوی دیگر رصد بوفه مدارس در برنامه گنجانده شده است تا تغذیه سالم در مدارس توزیع شود. در زمینه پیشگیری نیز استفاده از وارنیش فلوراید در دستور کار است تا برای اثربخشی مناسب دو بار در سال تحصیلی انجام شود که با استفاده از نیروهای محیطی خود قرار است این اقدام را انجام دهیم.

مقالات دیگر: لمینت سرامیکی دندان

 

سیدمعلمی درباره اقدامات درمانی وزارت بهداشت در زمینه دندان پزشکی، تصریح کرد: در تعرفه‌های دندانپزشکی که ابلاغ شده است، بر اساس مصوبه هیئت وزیران تعدیل پرداخت مردم برای خدمات صورت گرفته است و بسته خدمتی در مناطق روستایی و شهری شامل معاینه،‌ آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، شیارپوش کردن دندان‌ها یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان‌ها، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌ها است. این خدمات برای گروه هدف در روستاها کاملا رایگان و در شهرها هم با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می‌شود اما جزء بسته خدمتی نیستند نیز با تخفیف ارائه می‌شود. این یک گام بزرگ است که افزایش تعرفه‌ای که طی دوسال اخیر اتفاق افتاده بود را تعدیل کرد.

 

وی افزود: گروه هدف ما برای دریافت این بسته خدمتی ذکر شده شامل کودکان صفر تا ۱۴ سال در مراکز جامع خدمات سلامت و مادران باردار و شیرده است؛ البته درحال کار هستیم تا ان‌شاءالله گروه‌های دیگری هم مشمول این بسته خدمتی با شرایط ذکر شده شوند. کل مردم امکان استفاده از خدمات دندانپزشکی مراکز جامع خدمات سلامت را به شکل تخفیف‌دار دارند و برای سایر افراد غیر گروه‌های هدف نیز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان و دندان تا ۶۵ درصد کاهش تعرفه داشته است. از ۵۶۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت، ۳۴۰۰ واحد دارای خدمات دندانپزشکی هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز خدمات ذکر شده را دریافت کنند.

 

او با تاکید بر لزوم افزایش پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی‌، اظهار کرد: پیش از این بیمه‌ها ترمیم دندان را تنها برای دندان شماره ۶ حساب کرده بودند ولی نظر ما این بود که طبق مصوبه هیئت دولت بقیه‌ دندان‌ها هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند که مراحل آن در حال انجام است که ترمیم و شیار پوش (فیشور سیلانت)، دندان‌های دائمی ۶ و ۷ تا سن ۱۴ سالگی و ترمیم کلیه دندان‌های شیری و دائمی بدون هیچگونه محدودیت دندانی و سنی افراد، تحت پوشش بیمه قرار گیرد. افزایش پوشش بیمه‌های پایه برای سه خدمت مهم دندانپزشکی که تاکنون بیمه نبودند نیز در دست اقدام است که شامل پانسمان (پالپوتومی) دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده دندان‌های دائمی و نیز درمان ریشه برای دندان‌های دائمی خواهد بود.

 

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره تامین مواد و تجهیزات دندانپزشکی، بیان کرد: در مراکز وزارت بهداشت با اعتبارات دولتی تامین تجهیزات انجام می‌شود ولی بحث افزایش شدید قیمت‌های مواد و تجهیزات در تعرفه‌ها اثر گذار است و بخش بزرگی از افزایش تعرفه‌ها به این دلیل است.

درمان اختلال خواب در کودکان

 

وی با اشاره به فعالیت یونیت‌های سیار دندانپزشکی در مناطق محروم، تصریح کرد: این موضوع هنوز هم در سطح کشور در مناطقی که یونیت ثابت وجود ندارد برای خدمت رسانی وجود دارد. ما نیز دو برنامه در دست داریم که یکی از آنها گسترش تعداد یونیت‌های سیار است تا بتوانیم مناطق محروم بیشتری که دسترسی مناسبی ندارند را پوشش دهیم. برنامه دوم ما هماهنگی‌هایی برای انجام اردوهای جهادی در سطح کشور است که اکنون اندکی بی‌نظم است و ارتباط و هماهنگی لازم وجود ندارد؛ ما درصدد هستیم با هماهنگی بیشتر ارائه خدمت در مناطقی که شکاف خدمتی بیشتری وجود دارد، انجام شود.

 

او تاکید کرد: برای دندانپزشکان نیز برخی اقدامات در نظر داریم که آنها هم انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی داشته باشند. امیدواریم ماحصل اقدامات ما موثر باشد تا هم دندانپزشک و هم سیستم سلامت در جهت برنامه‌هایی که طراحی شده است خدمت کنند و مردم هم از این خدمات منتفع شوند. تاکید اصلی ما بر خدمات پیشگیری است که نیاز درمانی مردم متعاقب آن کاهش یابد.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

بهره‌مندی خانواده‌های "پُر نوزاد" از خدمات کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران از ارائه خدمات حمایتی به ۲۷ خانواده پرنوزاد دارای فرزند چند قلو ( سه قلو و بیشتر) تهرانی خبر داد.

 

 

به گزارش ایسنا، جهانبخش مرادی با بیان اینکه یکی از خدمات کمیته امداد حوزه حمایت‌های اجتماعی کمک به تأمین هزینه‌های مورد نیاز خانواده‌های پرنوزاد (سه قلو و بیشتر) نیازمند واجد شرایط است، گفت: در قالب این خدمت بخشی از هزینه‌های این گروه از جامعه هدف به صورت کمک‌های بلاعوض و معوض ارائه می‌شود.

 

 

وی افزود: خانواده‌های پر نوزاد (سه قلو و بیشتر ) پس از بررسی نیازمندی از خدمات این نهاد در قالب کمک معیشت، کمک هزینه خرید مسکن و اشتغال زایی بهره‌مند می‌شوند.

 

 

مرادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ خانواده تهرانی دارای فرزند پرنوزاد ( سه قلو و بیشتر) از خدمات این نهاد در بخش‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود بیش از ۷۶۰ میلیون تومان در قالب کمک معیشت، کمک هزینه خرید مسکن و وام قرض الحسنه ضروری برای خرید مسکن پرداخت شده است.

مقالات دیگر: جشن تعیین جنسیت

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران، یادآور شد: همچنین ماهیانه با همکاری یکی از مراکز نیکوکاری کمک هزینه خرید شیر خشک و پوشک تا پایان ۲۴ ماهگی کودکان به‌حساب هر خانوار واریز می‌شود.

 

 

وی همچنین به خدمات ارائه شده به خانواده های تحت حمایت آسیب دیده از سیل مردادماه فیروزکوه اشاره کرد و گفت: در همین راستا ۸ خانواده آسیب دیده از سیل از کمک هزینه خرید لوازم ضروری منزل، ودیعه مسکن امانی و کمک موردی به مبلغ ۱۷۳ میلیون تومان برخوردار شدند.

 

 

مرادی با اعلام برگزاری کارگاه‌های آموزش مدیریت بحران، افزود: با همکاری آتش نشانی و هلال احمر ۱۳۰۰ مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان تهران از کارگاه های آموزش مدیریت بحران با هدف مقابله با حوادث طبیعی از جمله آتش سوزی، سیل و زلزله برخوردار شدند.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

سهم ۱۰ درصدی دانشجویان انتقالی از خارج در رشته‌های پرطرفدار/ انتقال بی‌ضابطه دانشجویان به داخل خلاف عدالت آموزشی است

سهم ۱۰ درصدی دانشجویان انتقالی از خارج در رشته‌های پرطرفدار/ انتقال بی‌ضابطه دانشجویان به داخل خلاف عدالت آموزشی است

نسبت دانشجویان انتقالی رشته‌های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از خارج به داخل به کل ثبت‌نام‌شدگان همین رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور، حدود ۱۰ درصد است.

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشکلات اقتصادی و گرانی نرخ ارز در سال‌های اخیر سبب افزایش درخواست‌ها برای انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران شده و شیوع بیماری کرونا و اخیرا جنگ روسیه و اوکراین هم بر این مشکلات افزوده است.

مقالات دیگر: قالیشویی در نظام آباد

انتقال این دانشجویان به داخل کشور بدون توجه به سطح علمی و توانایی‌های افراد، به خصوص در رشته‌-محل‌های پرمتقاضی، می‌تواند کیفیت آموزش در برخی رشته‌های پراهمیت مانند پزشکی را به خطر بیاندازد.

 

ایسکانیوز در گزارش سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل به ارائه آمارها و بررسی نتایج انتقال دانشجویان ایران خارج در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته است. در این گزارش هم به ارائه آمار و بررسی عملکرد وزارت بهداشت در زمینه انتقال دانشجویان خارج به داخل می‌پردازیم. 

مقالات دیگر: لابراتوار دندانسازی

گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سایر کشورها درخواست انتقال به دانشگاه‌های ایران داشته‌اند که با درخواست انتقال حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر (۸۴ درصد) از آنها موافقت شده است.

 

ادامه مطلب

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

برگزاری دوره بین‌المللی کاربردهای علوم داده در صنعت سلامت

دوره بین‌المللی کاربردهای علوم داده در صنعت سلامت ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می شود.

 

شفاآنلاین

از ویژگی‌های این دوره:

بیش از 45 ساعت آموزش تخصصی

بورد تخصصی با حضور اساتیدی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های تراز اول دنیا همچون Meta ،NHS، آمازون و ...

فرصت شبکه‌سازی با علاقه مندان فیلد خود و اساتید مطرح بین‌المللی.

 

همراه با دریافت تسهیلات

مقالات دیگر: بهترین کلینیک لمینت دندان در تهران

 

 ۲۰ درصد تخفیف ویژه برای اعضای سازمان نظام پزشکی

 اطلاعات تکمیلی در بروشور دوره درج شده است. برای دریافت رایگان بروشور روی این لینک کلیک کنید.

 https://learn.irimc.org/course/37812

 شروع دوره از ۲۷ شهریور

 

مقالات دیگر: کلینیک فیزیوتراپی

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

توزیع ۳۰۰ سری لوازم خانگی بین سیل زدگان استان یزد

یزد- محمدپناه، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان یزد از آغاز توزیع ۳۰۰ سری لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش و سرویس چینی به تعداد هزار و ۲۰۰ قلم بین سیل زدگان استان خبر داد.

 

علی اکبر محمدپناه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این اقلام از سوی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توزیع می شود، اظهار داشت: بر اساس تخمین و تعیین خسارت سیل مردادماه امسال از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد بحران استان یزد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۳۰۰ سری جهیزیه به استان یزد اختصاص داده است.

 

وی افزود: پیامک برای مراجعه افراد خسارت دیده به آنها ارسال می شود و شهروندان شهرستان یزد می توانند برای دریافت کالای خود به انبار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان یزد واقع در مجاورت بخشداری یزد مراجعه کنند.

مقالات دیگر: خریدار قالی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان یزد همچنین بیان کرد: کالاهایی که قرار است بین خسارت دیدگان سیل در شهرستان ها توزیع شود به فرمانداری ها تحویل شده و در همان محل توزیع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد جبران خسارت لوازم خانگی در کشور به استان یزد اختصاص یافته است، همچنین به اقدامات انجام شده برای جبران خسارت ناشی از تلفات دام اشاره کرد و افزود: هزار و ۶۰ راس دام در سیل اخیر تلف شده است که امید است جبران شود.

مقالات دیگر: قالیشویی فدک

محمدپناه همچنین از تخصیص تسهیلات ۲ میلیارد تومانی بلاعوض به استان برای تهیه داروی دام‌های بیمار ناشی از سیل خبر داد.

  • online tabliq