اخبار جدید

۲۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شدبیست‌وهشتمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز سه‌شنبه؛ بیست و هفتم مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

به گزارش تابا؛ دکتر کریم همتی _ رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تلاش‌ها برای واردات واکسن همچنان ادامه دارد گفت: با همراهی و همکاری خوب مسئولین در دستگاه‌های کشور و مدیریت معاون اول رئیس جمهور، طی ۱۰ روز گذشته جمعیت هلال‌احمر ۵ محموله به میزان ۳۰ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کرد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۸۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

مطالب بیشتر:خدمات مجالس ختم

کریم همتی با بیان اینکه واکسن‌های وارداتی همچنان از نوع سینوفارم است، گفت: واکسن های وارداتی هلال‌احمر از نوع سینوفارم و معمولا با تاریخ انقضای مدت دار است که الان هم محموله‌های اخیر در انبارهای وزارت بهداشت برای واکسینه کردن همه هموطنان دپو شده و تقریبا تا الان به اندازه کل جمعیت ایران، هلال‌احمر واکسن وارد کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان با اعلام اینکه واردات واکسن و واکسینه شدن جامعه، مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش داده است اظهار کرد: خوشبختانه نتیجه اصلی حاصل از واردات واکسن و واکسینه کردن مردم، کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در میان کادر درمان و مردم و همچنین کاهش آمار بیماران بستری در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها بوده است.

مقالات دیگر:قالیشویی پاسداران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در اظهارنظرهای دوگانه، صحبت از برداشتن محدودیت‌ها دارد و در جای دیگر که برای پرستاران درخواست مرخصی تشویقی می‌شود، می‌گوید در آماده‌باش هستیم.

تناقض گویی وزیر بهداشت درباره کرونا/ تجربه وحشتناک پیک پنجم تکرار می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، شتاب گرفتن واکسیناسیون از یک طرف و خستگی مردم از طولانی شدن محدودیت‌ها و پروتکل‌های کرونایی از طرف دیگر، دست به دست هم داده تا ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، تصمیم بگیرند هرچه زودتر نسبت به عادی سازی شرایط جامعه برای مردم، اقدام کنند. این در حالی است که دنیا به این نتیجه رسیده که این ویروس به این زودی‌ها نخواهد رفت و فعلاً با ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:خدمات مجالس ختم تهران

تکرار تجربه وحشتناک پیک پنجم

هنوز برخی از مناطق کشور درگیر پیک پنجم کرونا هستند و آمار ابتلاء و مرگ‌های کرونایی، نگران کننده است. یعنی اینکه ما همچنان گرفتار ترکش‌های پیک پنجم هستیم که طولانی‌ترین پیک کرونایی در کشور بوده است.

پیک پنجم با ویروس دلتا از استان‌های جنوبی آغاز شد و به سرعت سراسر کشور را فرا گرفت. به یکباره بیمارستان‌ها پر شد از بیماران کرونایی و تعداد فوتی‌ها هر روز بالاتر رفت. مردم به شدت ترسیده بودند و این وحشت، به خاطر هجوم ویروس جهش یافته بود.

در پیک پنجم بود که فهمیدیم کرونا دست بردار نیست و فعلاً باید تحملش کنیم. هرچند واکسن زده‌ایم و خوشحالیم که ایمنی داریم، اما یادمان باشد که تا رسیدن به نقطه ایمنی جمعی در کشور، هنوز فاصله زیادی داریم

رسیدن به نقطه ایمنی جمعی تا دو ماه آینده

آن طور که عنوان می‌شود، برای اینکه حداقل ۸۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، یعنی دو دوز واکسن بزنند و دو هفته از آن نیز بگذرد، می‌بایست ۲ ماه صبر کنیم. بنابراین، به صرف تزریق ۷۳ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور، نمی‌توان تصور کرد که ایمنی جمعی حاصل شده است.

تا کنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دوز رسیده است.

وقتی به این آمار و ارقام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هنوز ۲۴ میلیون نفر موفق به دریافت ۲ دوز واکسن شده‌اند و تا رسیدن به مرز حداقل ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که باید ۲ دوز واکسن بزنند، راه زیادی در پیش داریم.

مسعود یونسیان دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی وزارت بهداشت گفت: هدف نخست واکسیناسیون، حفظ جان مردم، هدف دوم، کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها و هدف سوم، ایمنی جمعی است.

طرح این موضوع، یعنی اینکه زمانی می‌توانیم به کاهش آمار کرونا امیدوار باشیم که واکسیناسیون تکمیل شده باشد.

 

سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، عنوان کرده است که تاکنون حدود ۷۲ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده که ۴۸.۵ میلیون نوبت اول و ۲۳ میلیون ۲ دوز واکسن زده‌اند.

وی بر این موضوع تاکید کرد که باید تلاش کنیم ظرف یک تا دو ماه آینده، تزریق دوز دوم به ۴۵ میلیون نفر و دوز اول به ۷۰ میلیون نفر برسد.

اظهارات دوگانه وزیر

از سوی دیگر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در اظهارنظرهای دوگانه، صحبت از برداشتن محدودیت‌ها دارد و در جای دیگر که برای پرستاران درخواست مرخصی تشویقی می‌شود، می‌گوید در آماده‌باش ستیم.

اگر قرار است محدودیت‌ها برداشته شود و دانش آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه حاضر شوند، چرا عنوان می‌شود که باید آماده پیک ششم باشیم.

مبادا ریسک کنیم

برخی از دست‌اندرکاران حوزه سلامت که از نزدیک درگیر بیماری کرونا بوده‌اند، نسبت به خطرات حذف عجولانه محدودیت‌ها هشدار داده‌اند و گفته‌اند که نیروهای بهداشت و درمان واقعاً خسته شده‌اند و رمق ایستادن در مقابل پیک ششم را ندارند.

شاید مردم از طولانی شدن محدودیت‌ها و…، خسته شده‌اند. اما نمی‌توان خستگی کادر بهداشت و درمان را نادیده گرفت و به استقبال پیک ششم رفت.

به گفته فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بیماری کووید ۱۹ سویه‌های مختلف دارد و این سویه‌ها موجب می‌شود ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در مورد کرونا فقط می‌توان ۱۵ روز آینده را پیش بینی کرد و پس از آن هر لحظه ممکن است کرونا و شرایط کرونایی دستخوش تغییر شود، گفت: ویروس کرونا به راحتی و به این زودی‌ها زندگی ما را ترک نخواهد کرد و قطعاً مدت‌های طولانی و یا همه عمر با ما زندگی کند.

وی تصریح کرد: اینکه با پیدا شدن واکسن، کرونا از بین خواهد رفت هم قابل تکیه و پیش بینی نیست زیرا هر گونه تغییر ژنتیکی بر روی کرونا ویروس می‌تواند واکسن‌ها را ناکار آمد نماید از سوی دیگر آنچه در خصوص ایمنی جمعی انتظار داریم هم معلوم نیست که امیدبخش باشد به این خاطر باید در مورد این ویروس احتیاط بیشتری به خرج داد.

حالا که روند واکسیناسیون شتاب خوبی گرفته است، به نظر می‌رسد باید اندکی صبوری کنیم و اجازه بدهیم به نقطه ایمنی جمعی برسیم. زیرا، تکرار پیک پنجم برای ما گران تمام خواهد شد.

مطالب دیگر:سالن زیبایی غرب تهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا ضمن ارائه توضیحاتی درباره شرایط فعلی کرونا در کشور تاکید کرد: در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن کووید۱۹ علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، دکتر مهرناز رسولی نژاد با اشاره به روند تدریجی کاهشی کرونا، گفت: البته در برخی شهرها که همچنان قرمز هستند نگرانی‌هایی وجود دارد اما تعداد این شهرها کاهش یافته است و وضعیت با حدود دو ماه قبل اصلا قابل مقایسه نیست. هرچند همچنان بیماران به ما مراجعه می‌کنند اما شرایط بهتر شده است.

او انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دو بازوی اصلی کنترل کرونا دانست و ادامه داد: باید تقاضا برای تزریق واکسن از سوی مردم پیش از استفاده از ابزارهای حکومتی و منع ارائه خدمات اجتماعی به واکسن نزده‌ها و... افزایش یابد و در عین حال همچنان استفاده از ماسک را جدی گرفت. در عین حال اتخاذ تصمیماتی برای کاهش تجمعات در مجامع و وسایل نقلیه عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقالات بیشتر:براگزاری مراسم ختم

وی افزود: بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها بروز پیک ششم را محتمل دانستند اما احتمالا با توجه به گسترش واکسیناسیون پیک ششم نسبت به پیک پنجم سبک‌تر باشد.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی، تصریح کرد: بیماران اکنون بیشتر با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. تب، بدن درد و آبریزش بینی شدید از علائم فعلی است که این علائم حدود پنج ماه پیش خیلی کمتر بود. همچنان افراد چاق، کسانی که زمینه دیابت دارند، مصرف کنندگان دخانیات و بیماران زمینه‌ای فرم‌های شدیدتر بیماری را تجربه می‌کنند. نمیتوان گفت شرایط بیماران بدتر شده است اما نکته مهم این است که با کاهش مراجعات و بستری‌ها، ارائه خدمت در بیمارستان و رسیدگی به بیماران بهبود یافته است.

او با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، اظهارکرد: به جرات می‌توان گفت حتی کسانی که در فاصله دریافت دُز یک و دو مبتلا می‌شوند و تنها یک دُز واکسن تزریق کردند، با وجود ابتلا به کووید۱۹ شرایط خیلی بهتری نسبت به واکسن نزده‌ها دارند.

این عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا، بیان کرد: در حال حاضر از همه طیف‌ سنی مراجعه داریم. پیش‌تر افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال بیشتر مراجعه می‌کردند اما اکنون جوانان هم زیاد مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری در جامعه زیاد است دسته‌ای از بیماران هم ممکن است در مواجهه با فرد کرونایی بدون آنکه بدانند مبتلا شده باشند اما نوع بدون علامت را تجربه کنند یا در فاصله ابتلا تا پیدایش علائم، واکسن تزریق کنند و پس از آن تازه علائم ابتلای قبلی آنها به کووید۱۹ نمایان شود. این همزمانی بروز علائم ابتلا به کرونا و تزریق واکسن به هیچ عنوان به دلیل واکسن زدن نیست بلکه پیش از تزریق هم ویروس در بدن فرد وجود داشته است. در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

شب گذشته همزمان با شب شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در کمال تأسف جشن عروسی و رقص و پایکوبی در بسیاری از نقاط شهرستان اسدآباد مشاهده شد که علی رغم تعطیلی تالارها هم در وضعیت نارنجی اسدآباد اما در برخی از این اماکن مراسم عروسی برگزار شد.

به گزارش عصرهمدان؛ دیشب شب غمبار شهادت یازدهمین اخترتابناک امامت، حضرت حجت(ع) که برای غم از دست دادن پدر زانوی غم بغل کرده و عزادار اوست، برخی از مردم شهر #شعیه‌نشینم در اسدآباد در خانه‌هایشان بساط عروسی فرزندانشان را به پا کرده و به رقص و پایکوبی پرداختند.

برخی هم علی رغم تعطیلی_تالارها به دلیل شرایط کرونا، بساط عروسی را در برخی این اماکن نمونه آن ملحمدره برگزار کردند و مسئولان این شهر یا #در_خوابند و یا خود را به خواب زدند، چراکه نه تنها بی‌توجه از کنار مسئله کرونا رد شدند بلکه از موضوع شهادت امام حسن عسکری ع هم عبور کردند.

مقالات بیشتر:باغ تالار

این مسئله به این جا ختم نمی‌شود و علی رغم اینکه در چند جلسه ستاد کرونا موضوع جلوگیری از #کاروان_عروسی مطرح و تاکید بر برخورد #پلیس شد، اما امشب صدای کاروان و آلودگی صدا هم در این شب عزیز در شهر پیچید و خبری نه از پلیس بود و نه از مسئول!

براستی این چه رسمی است که شیعیان اسدآبادی در این شب عزا بساط شادی به پا کردند، البته ناگفته نماند این موضوع در سال گذشته هم در چنین شبی تکرار شد و همچنین مناسبتهای عزای دیگر امامان و اما مسئولان در سکوت و خواب!

وظیفه بـود هم همدردی کنیم و هم عزاداری اما …!

مقالات دیگر:خانه سالمندان غرب تهران

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

خبرگزاری صدا و سیما:با توجه به افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی در کردستان، نظارت بر مراسم‌های عروسی در تالار‌ها و باغ‌های خصوصی بیشتر می‌شود و با متخلفان برخورد جدی قانونی خواهد شد.

علت افزایش آمار ابتلا به کرونا در کردستان چیست؟به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز گذشته و در یک رکورد جدید و کم سابقه ۵۰۰ نفر در استان به ویروس کرونا مبتلا شدند و این یک رکورد کم سابقه از ابتدای شیوع این بیماری در استان است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی را از علل اصلی افزایش این بیماری اعلام کرد و گفت: در دو روز گذشته ۱۷ نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

مقالات بیشتر:باغ تالار شرق تهران

ابراهیم قادری با اشاره به تعطیلی تالار‌های عروسی و برگزاری مراسم‌های ازدواج در مکان‌های مختلف از افزایش نظارت‌ها خبر داد و گفت: شرط برگزاری مراسم‌ها جمعیت کم و داشتن حداقل یک دُز واکسن افراد است و در غیر این صورت برگزاری مراسم ممنوع است.

رئیس اتحادیه تالار‌های شهر سنندج گفت: در شهر سنندج ۱۸ تالار عروسی مجوز فعالیت دارند، اما با توجه به وضعیت قرمز کرونا هیچ مراسمی در این مکان‌ها برگزار نمی‌شود و گشت‌های شبانه برای برخورد با باغ‌های خصوصی که مراسم‌های عروسی در آن برگزار می‌شود افزایش یافته است.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

اینکه یک گیاه، داروئی باشد به این معنی نیست که حتماً در درمان و در ارتباط با خواصی که به آن نسبت می‌دهند مؤثر باشد چرا که میزان مواد مؤثره گیاه به عوامل متعددی نظیر نوع خاک، میزان آب، دما، ارتفاع محل رویش، شرایط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوری

تحریریه زندگی آنلاین : اصطلاح گیاه داروئی به آن دسته از گیاهان اطلاق می‌گردد که دارای خواص درمانی شناخته شده‌ای هستند و حداقل مواد مؤثره برای ایجاد اثر درمانی و داروئی مربوطه را دارا می‌باشند.

 اینکه یک گیاه، داروئی باشد به این معنی نیست که حتماً در درمان و در ارتباط با خواصی که به آن نسبت می‌دهند مؤثر باشد چرا که میزان مواد مؤثره گیاه به عوامل متعددی نظیر نوع خاک، میزان آب، دما، ارتفاع محل رویش، شرایط پرورش، زمان و نحوه جمع‌آوری، خشک کردن، بسته‌بندی و نحوه انبارداری بستگی دارد.

مقالات بیشتر:گل فروشی ستارخان

 بعضاً گیاهانی که به ظاهر داروئی هستند به دلیل کمبود مواد مؤثره قادر به اثرگذاری درمانی نمی‌باشند. کیفیت گیاه داروئی را از ظاهر آن نمی‌توان ارزیابی کرد و فقط پس از تعیین مقدار مواد مؤثره‌ آن در آزمایشگاه و انجام تست‌های میکروبی و قارچی و خرده‌نگاری آن می‌توان به اظهارنظر پرداخت.

بسیاری از گیاهان داروئی موجود در بازار که در عطاری‌ها و سایر مراکز فروش در دسترس می‌باشند از مرغوبیت و کیفیت لازم برخوردار نیستند و بعضاً به دلیل شرایط نامناسب جمع‌آوری و نگهداری دچار آلودگی‌های قارچی و میکروبی می‌باشند که با چشم دیده نمی‌شود. در یک گیاه داروئی مواد مؤثره‌ متعدد با ساختمان‌های ملکولی متفاوتی وجود دارند که گاهی تعداد آنها به بیش از هزار ماده به مقادیر کم و زیاد می‌رسد. این مواد در طول زمان رشد گیاه به مرور به وجود می‌آیند و کم و زیاد می‌شوند و یا تبدیل به مواد دیگر می‌شوند به این ترتیب زمان جمع‌آوری گیاه مهم است. گیاه داروئی باید در زمانی برداشت شود که بیشترین موادِ دارای خاصیت درمانی در آن موجود باشد. پس از آن نحوه‌ جمع‌آوری، خشک کردن، بسته‌بندی، نگهداری و انبارداری نیز در میزان مواد مؤثره و آلودگی میکروبی و قارچی آن مؤثر است.

داروی گیاهی چیست؟

داروی گیاهی داروئی است که با استفاده از مواد مؤثره استحصالی از گیاهان داروئی به اشکال مختلف داروئی نظیر قرص، شربت، قطره، پماد، کپسول و غیره، فرمولاسیون و ساخته می‌شود. یک داروی گیاهی معمولاً حاوی تعداد زیادی ماده‌ مؤثره است و مقدار مواد مؤثره‌ اصلی آن اندازه‌گیری شده است.

 با مصرف و تجویز یک داروی گیاهی توسط پزشک و داروساز وضعیت ورود انواع مواد مؤثره به بدن بیمار تحت کنترل می‌باشد و همین موضوع یک وجه تمایز مهم و رجحان مصرف داروی گیاهی به گیاه داروئی می‌باشد چرا که در مصرف گیاه داروئی میزان مواد مؤثره وارده به بدن نامشخص بوده کنترلی روی آن نیست در حالی‌که با مصرف یک داروی گیاهی استاندارد شده و دارای مجوز از اداره داروی وزارت بهداشت، میزان مواد مؤثره‌ وارده به بدن مشخص می‌باشد و تنظیم دوز درمانی دارو ممکن می‌گردد. به دلیل تنوع و تعدد مواد مؤثره در داروهای گیاهی، اغلب اثرات یک داروی گیاهی متعدد و حتی خیلی اوقات از یک داروی گیاهی می‌توان در بیماری‌های کاملاً متفاوتی استفاده کرد.

 

به‌عنوان مثال بیش از دو هزار سال است که از گیاه بابونه در درمان مشکلات گوارشی و التیام زخم‌ها و التهابات مجرای گوارش و اسپاسم‌های (پیچش‌های) معده و روده استفاده می‌شود. همین گیاه و داروهای ساخته شده از آن در دستگاه تنفسی نیز مؤثر بوده هنگام سرماخوردگی و سرفه در کاهش علائم آزار دهنده آن موثرند. از طرفی در بابونه یک ماده مؤثره بنام آپی‌ژنین وجود دارد که دارای اثرات آرامبخشی می‌باشد و خواب را تنظیم می‌کند. مجموعه‌ این اثرات درمانی به دلیل مواد مؤثره‌ مختلف این گیاه که ساختار ملکولی متفاوتی نیز دارند به دست می‌آید. به دلیل همین تنوع مواد و مقادیر متفاوت آن در یک گیاه دارویی و خواص مختلف درمانی آن همیشه بهتر است از یک داروی گیاهی دوزاژ شده و استاندارد و طبق راهنمای مصرف آن استفاده کنیم. در اصطلاح بین‌المللی به گیاه داروئی «Medicinal herb» یا «Medicinal plant» و به داروی گیاهی «Herbal medicine» گفته می‌شود. بسیاری از داروهای گیاهی به دلیل احتمال کم بروز سمیت و عوارض به صورت بدون نسخه نیز قابل عرضه و فروش در داروخانه‌ها می‌باشند.

بعضاً می‌بینیم که در بروشورها و مقالات از اسامی لاتین برای یک گیاه داروئی استفاده شده است که برای روشن شدن انواع این نام‌ها توضیحاتی را عرض می‌کنم. نام علمی یک گیاه که معمولاً در کتابهای علمی و مقالات تخصصی و بروشورهای داروئی ذکر می‌شود و بعضاً به‌صورت پراکنده در نشریات و کتاب‌‌های غیر تخصصی نیز به آن برمی‌خوریم، یک نام مورد استفاده‌ی عمومی و یکسان در تمام دنیاست و در همه کشورها‌ی دنیا زبان مشترک اطلاق یک گیاه داروئی می‌باشد. نام علمی سه قسمت دارد که قسمت اول با حروف بزرگ انگلیسی شروع می‌شود و نام جنس گیاه است قسمت دوم بطور کامل با حروف کوچک انگلیسی نوشته می‌شود و بیانگر گونه‌ گیاه است و قسمت سوم که با حرف یا حروف بزرگ نوشته می‌شود بطور اختصار نام دانشمند نام گذارنده را بیان می‌کند به‌عنوان مثال گیاه بابونه با نام علمی «ماتریکاریا کامومیلا» به صورت زیر نوشته می‌شود: MatricariachamomillaL. که «Matricaria» بیانگر نام جنس گیاه «chamomilla» نام گونه گیاه و «L.» به اختصار بیانگر لینه دانشمند نام گذارنده آن است.

راه دوم بیان نام یک گیاه در دنیا، استفاده از نام عمومی آن است. نام عمومی در واقع معروف‌ترین نام گیاه است که در کتب و مقالات و یا میان عموم مردم دنیا رایج است. این نام ممکن است شبیه به قسمتی از نام علمی یا متفاوت با آن باشد مثلاً نام عمومی گیاه بابونه «کامومیل» می‌باشد که از نام گونه گیاه گرفته شده است ولی نام عمومی گیاه «Lawsoniainermis»، «Hehna» یا همان حنائی است که همگی می‌شناسیم. راه دیگر نام بردن از یک گیاه، نام متعلق به یک کشور خاص است که به «Region name» معروف است که ممکن است در چند کشور مشابه باشد. چهارم نام محلی یک گیاه است که به آن «Local name» می‌گویند و معمولاً در یک کشور یا یک منطقه خاص استفاده می‌شود. در یک کشور ممکن است برای یک گیاه چندین نام محلی متفاوت وجود داشته باشد. اطلاق نام تجاری و نام مترادف نیز از راه‌های دیگر نام بردناز یک گیاه هستند.

داروهای شیمیائی که ملکول‌ها و مواد مؤثره‌ آن توسط بشر و در آزمایشگاه ساخته می‌شود معمولاً از یک یا تعداد معدودی مواد مؤثره ساخته می‌شود و به اشکال داروئی مختلف نظیر آمپول، کپسول، قرص، پماد، قطره و... وجود دارد. اثرات درمانی و مکانیزم اثر ملکول‌های دارو‌های شیمیائی مشخص می‌باشد و عموماً ‌علاوه بر اثرات درمانی، عوارض جانبی مختلفی نیز از خود بجا می‌گذارند که این اثرات و عوارض بسته به نوع دارو و فیزیولوژی بدن افراد متفاوت می‌باشد.

در داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیائی از مواد مؤثره‌ طبیعیِ استحصالی از گیاه داروئی استفاده می‌شود. به دلیل ساختار طبیعی و سازگاری این مواد با بدن، عوارض کمتری را از خود نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که ملکول‌های موجود در گیاه نیز ساختمان شیمیائی دارند و تفاوت آنها این است که ساخته دست بشر نیستند وگرنه آنها نیز از اتم‌های عناصر ترکیب شده‌اند و با پیوند‌های شیمیائی و بر مبنای قوانین فیزیک و شیمیائی به هم متصل شده‌اند. بنده، نگارنده‌ این مقاله همیشه از مواد مؤثره‌ به کار رفته در داروهای شیمیائی به‌عنوان «ملکول‌های بشر ساخت» و از مواد موثره‌ی به کار رفته در داروهای گیاهی به‌عنوان «ملکول‌‌های خدا ساخت» یاد می‌کنم.

 

 دلائل مختلف ساختاری و ماهیتی برای کمتر بودن عوارض ملکول‌های مواد مؤثره‌ داروهای گیاهی وجود دارد که بحث در این مورد از موضوع این مقاله خارج است. امیدوارم با توضیحات مختصری که عرض کردم تا حدودی به روشن‌تر شدن مفاهیم گیاهان داروئی و داروهای گیاهی کمک شده باشد.

مقالات دیگر:خانه سالمندان فاطمی

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

آرتروز زودرس و گودی کمر در کمین افراد چاق

 

کلینیک فیزیوتراپی

 

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: افرادی که دارای چاقی شکمی هستند، گودی کمر و در نهایت آرتروز زودرس را تجربه می‌کنند.

 

لمینت بدون تراش

عارف سعیدی فیزیوتراپیست و مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ستون فقرات، ستون اصلی بدن محسوب می‌شود؛ در واقع ستون فقرات طبیعی ۵ مهره دارد. افرادی که دچار چاقی به خصوص در ناحیه شکمی هستند، بدن برای جبران حالت عمود خود نسبت به زمین ناگزیر گودی بیشتری در ناحیه کمر ایجاد می‌کند.

 

 

 

او افزود: بیشتر شدن گودی کمر بر اثر چاقی، فرد را مستعد آرتروز زودرس قرار می‌دهد. افرادی که دچار آرتروز مهره‌های کمری می‌شوند، درد‌های مداوم و زیاد را تجربه می‌کنند. توصیه می‌کنیم همه افراد از چاقی پرهیز کنند و برای تقویت عضلات شکمی از تمرین‌های فیزیوتراپیست کمک بگیرند.

 

 

گردن خم بودن‌های طولانی مدت می‌تواند باعث دیسک و آرتروز کمر شود.

 

سعیدی درباره درد‌های ناحیه گردن بیان کرد: درد‌های ناحیه گردن از درد‌های بسیار شایع است که بیشتر افراد کارمند به آن مبتلا می‌شوند. به طور معمول علت اصلی درد‌های گردنی در افراد کارمند، خم بودن گردن به مدت طولانی است. بهترین حالت گردن به این صورت است که گردن حالت قائم بر بدن قرار بگیرد؛ چرا که وزن سر حدود ۱ دهم وزن بدن است.

 

این مدرس دانشگاه تهران گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشید گردن خم بودن‌های طولانی مدت می‌تواند باعث دیسک و آرتروز کمر شود. دانش آموزان و دانشجویان حین مطالعه و کارمندان زمان کار با سیستم بیشتر از دیگران در معرض این اختلال قرار دارند. گردن خم بودن‌های طولانی در سنین پایین تر، قبل از ابتلا به آرتروز یا دیسک کمر ممکن است نقطه‌های دردناک در عضلات ایجاد کند.

 

سعیدی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم افراد برای پیشگیری از در‌دهای ناحیه گردن، شیوه‌های صحیح برای کار سیستمی و مطالعه را یاد بگیرند تا دچار درد‌های مربوط به این ناحیه نشوند.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان گفت: برای نخستین بار در کشور، موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده‌ایم.

دکتر کامران شورگشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ این شرکت دانش‌بنیان توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تکیه‌ بر دانش فنی و ظرفیت‌های بومی و همچنین با هدف تولید فرآورده‌های دارویی موردنیاز کشور شکل گرفت. چشم‌انداز این مجموعه تبدیل‌شدن به یک شرکت موفق در زمینه‌ تولید داروهای دانش‌بنیان در دنیا است.

وی افزود: این شرکت برای نخستین بار در کشور موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده است. سندروم متابولیک، شامل مجموعه‌ای از اختلالات، مانند فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است که متأسفانه به شکل پیش‌رونده‌ای در حال همه‌گیری است.

مقالات بیشتر:گل فروشی پونک

شورگشتی درخصوص ضرورت تولید این محصول، تصریح کرد: انگیزه و نیت این شرکت از تولید این دارو، وجود چالش‌های قابل‌توجهی همچون هزینه‌های بالای درمان، نبود داروی مناسب در بازار دارویی کشور، مرگ‌ومیر ناشی شیوع گسترده سندرم متابولیک و سایر بیماری‌های مرتبط با این بیماری مزمن بوده که خوشبختانه، پس از تحقیقات علمی گسترده، با همکاری دانشکده داروسازی مشهد و حمایت ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وقوع پیوسته است.

 وی اضافه کرد: کپسول گلوکوبر، یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک است که با داشتن مواد مؤثر متعدد از جمله ترکیب آلکالوئیدی بربرین، از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطرآفرین کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو تأکید کرد: تولید این محصول، نه‌ تنها باعث کمک به بهبود و حفظ سلامت جامعه شده، بلکه کمک زیادی به تولید ارزش‌افزوده در زمینه فرآوری گیاهان دارویی بومی استان کرده، که این در نوع خود افتخار و دستاوردی مهم برای استان خراسان رضوی در کشور است.

شورگشتی تصریح کرد: نمونه مشابه این محصول در بازار دارویی آمریکا با قیمت ۲۵ دلار عرضه می‌شود، این در حالی است که محصول «گلوکوبر ۳۰۰» در بازار ایران، با یک‌پنجم آن یعنی فقط قیمت ۵ دلار، قابل‌دسترسی است. همچنین استفاده از عصاره این گیاه در محصول گلوکوبر باعث اثرپذیری بهتر و استفاده راحت‌تر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار دارویی دنیا شده است.

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: محصول «گلوکوبر ۳۰۰» آخرین محصول شرکت فضل دارو نیست و بازار دارویی شاهد تولید و عرضه‌ محصولات شاخص و برجسته‌ بعدی این شرکت در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مجموعه در جهت تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان دارویی، در خصوص مشکلات موجود در مسیر تولید، بیان کرد: یکی از مشکلات این حوزه، عدم وجود نظام اداری پاسخگو در سازمان غذا و دارو به تولیدکننده است، که این موضوع را به شکل‌های مختلف با سازمان در میان گذاشته‌ایم، اما متأسفانه باگذشت چند سال و تأکیدهای مداوم رهبر انقلاب به جهت رفع موانع تولید هیچ‌گونه تغییری در این روند اداری دیده نشده است.

 

شورگشتی اضافه کرد: در حال حاضر عمده‌ترین نیاز مجموعه، جذب سرمایه‌گذار به شکل مشارکتی برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان، توزیع سراسری کالا در کشور و دسترسی و بهره‌مندی بیشتر بیماران مربوطه است.

مقالات دیگر:محضر عقد شیک

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

چرخ خیاطی استوک ژانومه در بازار به عنوان کالای نو فروخته می‌شود

 

 

آموزشگاه آنلاین خیاطی

رئیس اتحادیه ماشین آلات دوخت و بافت (چرخ خیاطی) تهران با اعلام اینکه چرخ خیاطی‌های استوک با برند ژانومه در بازار مشکلات فراوانی را برای مصرف کننده ایجاد کرده است، گفت: اگر کل دنیا را هم بگردید قطعه یدک این کالا‌ها را پیدا نخواهید کرد.

قالیشویی تهرانپارس

 

چرخ خیاطی استوک ژانومه در بازار به عنوان کالای نو فروخته می‌شود

 

 

اقتصاد ۲۴ - عباس منزوی اظهار داشت: چرخ خیاطی‌های استوک با برند ژانومه که دیگر استفاده نمی‌شود توسط برخی با قیمت خیلی پایین خریداری و از دبی به بندرعباس، گناوه و... به داخل ایران منتقل و به مصرف کننده به عنوان چرخ خیاطی نو فروخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: چرخ خیاطی‌های استوک ژانومه معضل اصلی را برای مصرف کننده و خانه‌دار ایجاد میکند. متاسفانه وزارت صمت تصمیم گرفت این کالا‌ها وارد کشور شود و بخش زیادی نیز به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

 

منزوی عنوان کرد: در جلسه‌ای که به همین منظور در وزارت صمت برگزار شد شخصا به این تصمیم اعتراض کردم، اما حرف من را که متخصص این حوزه هستم، قبول نکردند.

 

ایشان خاطرنشان کرد: مصرف کننده‌ای که کالای استوک خریداری میکند باید بداند قطعه یدکی کالایی که خرید کرده وجود ندارد، چراکه مدل‌های چرخ خیاطی استوک سال‌هاست که دیگر تولید نمیشوند و اگر کل دنیا را هم بگردد قطعه یدکی آن را پیدا نخواهد کرد.

 

چرخ خیاطی‌های ژانومه که در بازار عرضه می‌شوند هم قاچاق بوده و هم استوک (کارکرده و دست دوم) هستند.

  • online tabliq
  • ۰
  • ۰

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا می‌گوید: از این پس در همه‌گیری کرونا به جای تعطیلی سراسری مشاغل، محدودیت تنها شامل کسانی می‌شود که یا ناقل بیماری‌اند یا واکسن نزده باشند

 همشهری نوشت: کنترل شیوع کرونا در ایران، این هفته، مدل دیگری را تجربه خواهد کرد. قرار است «مدیریت هوشمند کرونا» از این هفته به‌طور آزمایشی در استان قزوین اجرا شود و اگر موفق بود، به سایر استان‌ها هم تعمیم داده شود؛ طرحی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان نظام سلامت، مهم‌ترین دستاورد آن کاهش پیامدهای اعمال محدودیت‌های کرونایی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سلامت است. با این حال اما با نگاهی به تجربه‌های نه چندان موفق قبلی در اجرای محدودیت‌های کرونایی، حالا نگرانی‌هایی از بابت اجرای درست، آن‌هم به‌صورت الکترونیکی وجود دارد.

کرونا در 19‌ماه گذشته، با 5پیک سنگین، براساس آمارهای رسمی جان بیش از 122هزار نفر را در ایران گرفته است. با اینکه روند ابتلا و مرگ، نزولی شده اما همچنان خطر وقوع پیک‌های بعدی کشور، کادر درمان را در حالت آماده‌باش قرار داده است. به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ می‌شود که نه‌تنها در ایران که در سایر کشورهای دنیا، از اواخر و اوایل آبان، پیک جدیدی رقم بخورد. حالا با احتمال وقوع پیک‌های بعدی، مدیریت هوشمند کرونا، کلید خورد تا میزان ابتلا و مرگ‌ کرونا در پیک‌های بعدی را کاهش دهد. با این حال حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تأکید می‌کند که «تمام این پیش‌بینی‌ها براساس اقدامات بهداشتی و رعایت جامعه، میزان واکسیناسیون و همچنین واریانت جدید می‌تواند متغیر باشد؛ یعنی اگر همین شرایط باشد و ما به ایمنی جمعی برسیم و همچنین مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ممکن است شاهد پیک‌هایی مانند قبل نباشیم.» آخرین خبرها از وزارت بهداشت از تزریق دوز اول واکسن به بیش از 43میلیون نفرحکایت دارد و با توجه به اینکه جمعیت هدف برای واکسیناسیون 61میلیون نفر است، باید تعداد دوز دومی‌ها که بالای 18میلیون نفر است به 61میلیون نفر برسد. با همین وضعیت اما پیش‌بینی می‌شود که حتی اگر پیک بعدی رقم بخورد، باز هم تعداد مرگ‌ها افزایش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد. هم‌اکنون پوشش واکسیناسیون در جمعیت بالای ۱۲سال ایران حدود 64.5درصد در یک دوز و 27درصد در 2دوز است اما با وجود پوشش مناسب واکسیناسیون، همچنان نگرانی از بازگشت جامعه به زندگی عادی و افزایش موارد ابتلا وجود دارد و به تأکید مسئولان تنها راه موجود مدیریت هوشمند کروناست، مشروط بر اینکه این طرح به سرنوشت دیگر سامانه‌های الکترونیک کشور دچار نشود.

مقالات بیشتر:شیشه بری

امتیاز ویژه برای واکسن‌زده‌ها

مهم‌ترین بحث در اجرای طرح مدیریت هوشمند، واکسیناسیون و مثبت‌نبودن تست‌هاست، این در حالی است که تاکنون بارها نسبت به اجباری‌شدن واکسیناسیون، اعتراض‌هایی صورت گرفته است. مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در این‌باره اما توضیح می‌دهد که مدیریت هوشمند کرونا به هیچ عنوان به‌معنای واکسیناسیون اجباری نیست؛ «با توجه به در خطربودن سایر افراد جامعه درصورت ابتلای هر فرد به کرونا و البته تزریق‌نکردن واکسن، دیگر خدمتی به فرد ارائه نمی‌شود و فرد واکسن‌نزده درصورت ابتلا با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد. البته مخالفان واکسیناسیون هم قطعا تا چندی دیگر متوجه تأثیر مثبت این اتفاق خواهند شد.» این مسئول به اهداف اجرای مدیریت هوشمند کرونا و جایگزینی آن با قرنطینه‌های‌ سنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «از این پس در همه‌گیری کرونا به جای تعطیلی سراسری مشاغل، محدودیت تنها شامل کسانی می‌شود که یا ناقل بیماری‌اند یا واکسن نزده باشند. با راه‌اندازی سامانه هوشمند این طرح تمام بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج از کشور و تمام سامانه‌های اطلاعاتی به این سامانه متصل خواهند شد و تنها کسانی که واکسن زده‌اند و به شرط مبتلانبودن اجازه بازگشایی کامل کسب‌وکارهایشان را خواهند داشت.» به‌گفته این مسئول برای دسترسی به سامانه، شهروندان نیاز به ثبت‌نام و دریافت کد نخواهند داشت و اطلاعات افراد سالم و واکسینه‌شده در آن ثبت خواهد شد. اما درباره مشاغل و اصناف، آنها باید اطلاعات خود را در سامانه‌ای که آدرس آن به‌زودی اعلام می‌شود، ثبت‌ کنند. با اجرای این طرح چنانچه هر یک از هموطنان که واکسن تزریق نکرده باشد و یا آزمایش مثبت کرونا داشته باشد، مجوز بازگشایی فعالیت اقتصادی‌شان را نخواهند گرفت. قانعی درباره ترددهای بین‌شهری و حذف محدودیت‌ها برای سفرها هم بیان می‌کند: «اطلاعاتی ازجمله کدملی و شماره پلاک خودرو برای افرادی که واکسن دریافت کرده باشد در سامانه ثبت شده و درصورت سفر جریمه‌ای از سوی پلیس و دوربین مشمول این افراد نمی‌شود اما برای کسانی که واکسن نزده باشند جریمه‌ها همچنان برقرار است و میزان جریمه و نوع محدودیت‌ها هم به‌زودی از سوی دولت اعلام خواهد شد.»

از مدیریت هوشمند کرونا انتظار معجزه نداریم

تأکید بر اجرای مدیریت هوشمند کرونا در حالی مطرح است که محدودیت‌های کرونایی به شیوه سنتی در کشور ما تجربه اجرایی چندان موفقی نداشته و خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی رقم زده است. این مسئله را بسیاری از کارشناسان تأیید می‌کنند و معتقدند که اجرای اصولی مدیریت هوشمند کرونا می‌تواند گره مشکلات ناشی از پاندمی کرونا و محدودیت‌ها باشد. علی اکبر حق‌دوست، اپیدمیولوژیست هم تأکید می‌کند که کرونا به اپیدمی مزمن و ادامه‌دار تبدیل شده و کسی هم نمی‌تواند براساس مستندات قوی پیش‌بینی کند که چه زمانی کرونا به مرحله کنترل کامل و حذف می‌رسد. در نتیجه باید بسیار هوشمندانه عوارضی که مدیریت خشک و سنگین کرونا روی اقتصاد، فرهنگ و روابط اجتماعی گذاشته است، کنترل شود. او به همشهری می‌گوید:«‌ما چاره‌ای جز مدیریت هوشمند نداریم و دنیا هم در این مسیر است. اصل سیاست اجرای این طرح مورد تأیید است اما 2نگرانی در این‌باره وجود دارد؛ اول بحث اعتماد به سامانه‌های این‌چنینی است. تجربه‌های قبلی نشان داده که در بحث یکپارچه‌سازی دیتابیس‌ها ما نمره خوبی نگرفته‌ایم. در این قضیه مهم‌ترین پاشنه آشیل همان ایرادهایی است که در جامعه تجارت و اقتصادی وجود داشته است. نگرانی دوم اجرای قوانین و مقررات است. اجرای این طرح باید خواسته مردم باشد و لازم است به آن پایبند باشند. باید ابزارهای قانونی کافی برای اعمال محدودیت‌ها و جرائم وجود داشته باشد.

 تجربه‌هی جهانی در قرنطینه‌های هوشمند

مهدی ویسی، مسئول اجرایی ستاد بحران کرونا در شمال لندن مدیریت هوشمند کرونا را اتفاق تازه‌ای در جهان نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: «از ابتدای پاندمی کرونا در جهان، برخی کشورها قرنطینه‌های سخت و سنتی اجرا کردند و برخی هم قرنطینه‌های هوشمند. در مقام مقایسه بهترین کشوری که مدیریت بهتری درباره کرونا داشت کره‌جنوبی بود که پیش از توصیه‌های دارویی و درمانی و حتی واکسن، سیستم نظارتی هوشمند track and trace (ردیابی) را برای پیداکردن موارد ابتلا و قرنطینه آنها همچنین پیگیری افراد در تماس با مبتلایان اجرا کرد؛ اقدامی موفق که بعد از واکسیناسیون کاهش پیدا کرد اما نتیجه‌بخش بود.» به‌گفته ویسی، مدیریت هوشمند در برخی کشورها هم موفق نبوده است؛ «انگلیس و آمریکا جزو کشورهایی بودند که قرنطینه هوشمند را بعد از موج اول و تقریبا تابستان سال گذشته آغاز کردند اما در انگلیس این سیستم به‌دلیل تعداد بالای مبتلایان جوابگو نشد و عملا نتوانستند برای تمام بیماران محدودیت‌های هوشمند اجرا کنند. آن وقت روزانه 30هزار بیمار جدید افزوده می‌شد و اگر به‌طور متوسط 4فرد در ارتباط با مبتلایان درنظر می‌گرفتیم با یک جمعیت 120هزار نفری مواجه می‌شدیم. در مجموع باید روزانه حدود 150هزار نفر ردیابی می‌شدند  که قرنطینه‌کردن آنها کار مشکلی بود. به همین دلیل انگلیس در چند بازه زمانی باز قرنطینه‌های سنتی را مدنظر قرار داد.» البته ویسی معتقد است که قرنطینه‌های سنتی در تمام جوامع کارساز نیست و در کشورهایی مثل چین که قوانین بسیار سختگیرانه و خشن برای مردم درنظر گرفته می‌شد می‌تواند راه‌حل باشد اما در کشورهایی ازجمله ایران و دیگر کشورها اجرای سختگیرانه این محدودیت‌ها به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.» او به شکل دیگری از مدیریت هوشمند کرونا در نیوزیلند و استرالیا اشاره می‌کند و می‌گوید: «در نیوزیلند تعداد مرگ‌ومیر تا پیش از آغاز واکسیناسیون پایین و دلیل آن قرنطینه‌های مرزی بود. حتی پس از برداشته‌شدن ممنوعیت ورود به این کشور، باز هم مسافران 14روز قرنطینه کامل داشتند و کنترل خوب بیماری صورت می‌گرفت. البته چندین بار همه‌گیری‌های بسیار کوچک در حد چند ده یا چند صد نفر در این کشور شاهد بودیم که با قرنطینه‌های استانی 5تا 7روزه کنترل شد. در استرالیا هم وضعیت به همین شکل بود اما پس از ورود واریانت دلتا معادلات به هم ریخت؛ چرا که قدرت انتقال آن نسبت به‌سویه‌های قبلی بیشتر بود، به همین‌خاطر مشکلات زیادی ایجاد کرد.» به‌گفته این مسئول، هم‌اکنون قرنطینه‌های هوشمند در هر جامعه‌ای با توجه به سرعت واکسیناسیون و اینکه چه میزان از افراد یک کشور واکسینه شده باشند در حال تغییر است؛ «در این‌باره حتی نخست‌وزیر نیوزیلند اواسط هفته گذشته اعلام کرد که باید در قرنطینه‌های هوشمند قبلی به‌روزرسانی صورت بگیرد. ازجمله اینکه با توجه به واکسیناسیون گسترده صرف داشتن تماس با فرد بیمار دیگر باعث قرنطینه فرد نخواهد شد مگر اینکه تست PCR مثبت وجود داشته باشد.»

مقالات دیگر:آسایشگاه سالمندان

  • online tabliq